Saturday, January 10, 2009

درخواست عباس از حماس برای پذیرش طرح مصر

درخواست عباس از حماس برای پذیرش طرح مصر
radiofarda
محمود عباس رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی روز شنبه از حماس خواست که با طرح مصر که با هدف پایان دادن به حمله اسرائیل به غزه تهیه شده، موافقت کند.
رییس تشکیلات فلسطینی این خواست را پس از ملاقات خود با حسنی مبارک رییس جمهور مصر و در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد و گفت که «وضعیت کنونی به ما اجازه نمی‌دهد که زمان را از دست بدهیم».
محمود عباس همچنین در شرایطی که حماس یک گروه مذاکره‌کننده را برای بررسی طرح مصر به قاهره فرستاده است ابراز امیدواری کرد که حماس بدون درنگ به توافق در مورد این طرح دست یابد.
بیشتر بخوانید:
با وجود قطعنامه سازمان ملل، جنگ اسرائیل و حماس ادامه دارد
اسرائیل بر ادامه حملات به غزه تاکید کرد شما چه فکر می‌کنید:
راه حل نهایی بحران غزه چیست؟
آقای عباس قرار نیست با ایمن طه و جمال ابوهاشم دوعضو ارشد حماس که به مصر فرستاده شده‌اند دیدار کند اما سران مصردیدارهایی با این هیئت خواهند داشت.
اظهارات این مقام فلسطینی در حالی بیان شد که روز شنبه بحران غزه وارد سومین هفته خود شد و واکنش منفی حماس و اسرائیل به قطعنامه روز جمعه شورای امنیت که خواستار برقراری سریع آتش‌بس در نوار غزه شده بود، اکنون همه نگاه‌ها را به سوی طرح پیشنهادی مصر متوجه کرده است.
ناظران می‌گویند، به دلیل رد قطعنامه ۱۸۶۰ شورای امنیت ازسوی دولت اسرائیل و سازمان حماس، طرح مصر برای آتش‌بس اهمیت بیشتری به خود می‌گیرد و از جمعه تلاش‌های مصر برای تنظیم این طرح شدت گرفته است.
طرح مصر و بازگشت نیروهای عباس به غزه
روزنامه بریتانیایی «تایمز» جزئیاتی طرح مصر برای آتش‌بس میان اسرائیل و تشکل‌های فلسطینی درغزه را منتشرکرده است که براساس آن آقای محمود عباس دوباره قدرت را درغزه دردست می‌گیرد.
بر اساس گزارش «تایمز»، طرح صلحی که برای پایان دادن به بحران جاری غزه هم اکنون در مصر در حال تنظیم است، به حکومت خودگردان فلسطینی امکان می‌دهد، نیروهای وفادار به آقای محمود عباس را دوباره در غزه مستقر کند.
بر اساس این طرح گذرگاه‌های «الرفح»و «کرم شالوم» نیز در کنترل نیروهای دیدبانی ترکیه و فرانسه قرارمی‌گیرد‌.
پیشتر رییس‌جمهوری مصر سه‌شنبه در دیدار با همتای فرانسوی‌اش درقاهره طرح اولیه خود را اعلام کرد.
طرح مصر به حکومت خودگردان فلسطینی امکان می‌دهد، نیروهای وفادار به آقای محمود عباس را دوباره در غزه مستقر کند
آتش‌بس فوری، مذاکرات برای گشایش گذرگاه‌ها، جلوگیری از انتقال سلاح غیرقانونی به غزه و آرامش در مرز غزه- مصر بخشی از جزئیات اعلام شده ازسوی آقای مبارک بود، که آقای سارکوزی نیز از آن حمایت کرد. اسرائیل نسبت به این طرح واکنش مثبت نشان داده است.
به گزارش رسانه‌های اسرائیل، عاموس گیلعاد، مدیرکل وزارت دفاع اسرائیل، یکشنبه برای گفت‌وگوهای بیشتردرباره طرح مصر به قاهره می‌رود.
آقای گیلعاد پنجشنبه نیز در این باره مذاکراتی با وزیران خارجه و اطلاعات مصر انجام داده بود.
رییس‌جمهوری مصر در روزهای اخیر گفته است که گشایش گذرگاه «الرفح» از سوی مصر در شرایط کنونی غیرقانونی است زیرا طبق قوانین بین‌المللی این منطقه باید زیر نظارت تشکیلات فلسطینی و نیروهای ناظراروپایی باشد.
درهمین حال روزنامه «تایمز» به نقل از منابع دیپلماتیک خود می‌نویسد اختلاف نظر درباره نیروهای ناظر در مرز مصر و غزه یک مشکل جدی است. حماس اعلام کرده ناظران می‌توانند تنها در گذرگاه‌ها تردد کنند اما نباید حق استقرارهمیشگی داشته باشند.
در مقابل اسرائیل خواهان آن است که شمار بسیار زیادی از ناظران خارجی مستقر شوند تا مانع از رسیدن جنگ افزار از تونل‌های زیرزمینی از مصر به غزه شوند.
مصرنیز به نوبه خود، نمی‌خواهد که نیروی خارجی درون خاک مصرمستقر باشد و تمایل دارد اوضاع را به شرایط سال ۲۰۰۵ بازگرداند.
مصر تنها آقای عباس و سلام فیاض نخست‌وزیر منصوب شده از سوی وی را به رسمیت می‌شناسد اما به خاطر ایجاد آشتی میان فتح و حماس از ژوئن ۲۰۰۷ تا کنون میانجیگری‌های زیادی بین آن دو به عمل آورده است.
درآن زمان، نیروهای سازمان ملل برتردد انسان‌ها در«الرفح» و حرکت خودروها در«کرم شالوم» نظارت داشتند. اما با روی کارآمدن دولت حماس در ژانویه ۲۰۰۶، این توافق با فروپاشی روبه‌رو شد.
ناظران می‌گویند، مصرمی‌کوشد که از رهگذر بحران جاری، حماس را از قدرت درغزه خلع کند. هیئت وزیران خارجه اتحادیه اروپا که یکشنبه گذشته با حسنی مبارک دیدارکرده بود گفت، آقای مبارک به آنها گفته است «کمرحماس را باید شکست».
مصر تنها آقای عباس و سلام فیاض نخست‌وزیر منصوب شده از سوی وی را به رسمیت می‌شناسد اما به خاطر ایجاد آشتی میان فتح و حماس از ژوئن ۲۰۰۷ تا کنون میانجیگری‌های زیادی بین آن دو به عمل آورده است.
مصر همچنین عامل آتش‌بس نانوشته ازماه ژوئن ۲۰۰۸ تا ۱۸ دسامبر۲۰۰۸ میان اسرائیل و تشکل‌های فلسطینی درغزه نیز بود.
از ژوئن ۲۰۰۷ درجریان نبردهای مسلحانه مرگبارمیان نیروهای فتح و حماس درغزه نیروهای فتح کنترل غزه و حضوردر پایانه های مرزی را ازدست دادند.
فتح آن رخدادهای مرگبار را «کودتا» نامید، و آقای عباس دولت حماس را منحل کرد و دولتی جدید وابسته به فتح را برسرکارآورد اما دولت حماس مقهورنشد و حیات خود را ادامه داد.
رایزنی مقامات مصری با محمود عباس برای برقراری آتش بس در حالی ادامه دارد که جمعه نهم ژانویه دوره چهارساله ریاست آقای عباس به پایان رسید. سازمان حماس از تابستان اعلام کرده بود که از نهم ژانویه به بعد آقای عباس را به عنوان رییس تشکیلات فلسطینی به رسمیت نمی‌شناسد.
در مقابل شورای مرکزی سازمان آزادیبخش فلسطین تاکید دارد که ریاست آقای عباس تمدید شده است
.

No comments:

Post a Comment