Sunday, January 4, 2009

گزارشی از سانسور شديد خبري جنايت دهدشت؛در "آزادترين" كشور جهان، بردن نام «متجاوز» آزاد نيست


گزارشی از سانسور شديد خبري جنايت دهدشت؛در "آزادترين" كشور جهان، بردن نام «متجاوز» آزاد نيست!
خرداد khordaad.com : جنايت دهشت‌بار يك باند در "دهدهشت" كهكيلويه بويراحمد با سانسور خبري شديد رسانه‌اي در ايران هم‌راه است. در نخستين روز دي‌ماه خبرگزاري مهر در خبري نوشت: « 8 تن از سرکردگان یک باند مخوف اخاذی در شهرستان دهدشت استان کهگیلویه و بویر احمد که اقدام به اذیت و آزار بیش از 80 نوجوانان کرده بودند توسط مأموران پلیس دستگیر شدند. یک منبع آگاه با اعلام این خبر گفت : سرکرده این باند مخوف به نام " م-الف " که با همدستی 7 نفر از اراذل و اشرار این شهرستان اقدام به اذیت و آزار جنسی بیش از 80 نفر از نوجوانان این شهرستان می کرد توسط مأموران نیروی انتظامی شناسایی و دستگیر شد.وی افزود: در حال حاضر تمامی متهمان این پرونده دستگیر شده اند و هم اکنون تحقیقات گسترده برای بدست آوردن اطلاعات و اقاریر بیشتر درباره سایر قربانیان این حادثه ادامه دارد. بنا بر اطلاعات بدست آمده این باند با شناسایی قربانیان خود که عمدتاً از نوجوانان شهرستان دهدشت بوده اند اقدام به ربودن آنها و سپس اذیت و آزار و زورگیری و اخاذی از آنها می کردند. سرکردگان این باند برای ساکت کردن قربانیان خود و عدم ارائه شکایت از سوی آنان به مقامات پلیس اقدام به فیلمبرداری از اذیت و آزار آنها کرده و از آنها می خواسته اند تا برای حفظ آبرویشان با آنها همکاری کرده و دوستان دیگر خود را به تله های از پیش طراحی شده در این باره دعوت کنند. در حال حاضر تمامی سرکردگان این باند دستگیر شده اند و پلیس برای شناسایی سایر قربانیان تحقیقات لازمه را درباره این پرونده در دست پیگیری دارد.» با انتشار اين خبر كه هم‌راه با حساسيت زيادي بود، پيگيري‌هاي خبرنگاران درباره‌ي هويت اعضاي اين باند با اطلاع‌رساني قطره‌چكاني و ضعيف مقام‌هاي مربوط رو‌به‌رو شد تا آن‌جا كه به شكل عجيبي برخي مقام‌هاي داراي نقوذ در استان کهکیلویه و بویراحمد كوشيدند كه ماجرار را از بيخ و بن منكر شوند اما سخنان معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کهکیلویه و بویراحمد تاييدي بر خبر زدو اين مقام امنيتي با تاکید بر اینکه کودکان آزار دیده دهدشتی 7-8 نفر و تعداد متهمین دستگیر شده هم 6 نفر هستند ، تعداد شاکیان پرونده اذیت و آزاد نوجوانان دهدشتی را چهار نفر اعلام کرد.علی فاطمی تصریح کرد: 6 عضو باندی که بر اساس اعترافاتشان 8-7 جوان را مورد اذیت و آزار قرار داده اند یک ماه پیش با طرح شکایت از سوی یکی از قربانیان دستگیر و پس از تکمیل شدن پرونده تحویل مقامات قضائی استان شده اند.
با اين توضيحات خبرگزاري‌ها در سابقه‌ي خبر خود نوشتند: « م - الف ريیس و سرکرده این باند که صاحب یک کلوپ بازیهای رایانه ای در شهر دهدشت بوده به " م- آتاری " معروف است و قربانیان خود را اغلب از میان نوجوانان متمول و دارای خانواده های مطرح و معروف شهر انتخاب می کرد. دو سال پیش، سه جوان شرور با کشاندن یکی از دوستان خود به بیابانهای اطراف دهدشت وی را مورد اذیت و آزار قرار داده و با موبایل از اقدام پلید خود فیلم تهیه می کنند. پس از مدتی آنها قربانی افکار شوم خود را تحت فشار قرار داده و با نشان دادن فیلم مربوط به اعمال پلید خود از وی می خواهند هر ماه مبلغی را به عنوان حق السکوت به آنان بپردازد.اعضای این باند در دو سال اخیر به همین ترتیب چند جوان را مورد اذیت و آزار قرار داده و با تهیه فیلم از قربانیان خود اخاذی می کردند. در یکی از تلخ ترین حوادث مرتبط با این پرونده وقتی یکی از قربانیان نمی تواند کسی از دوستان و نزدیکانش را در اثر تهدیدهای مکرر این باند مخوف برای سو استفاده های جنسی و اذیت و آزار بدنی نزد آنان ببرد مجبور می شود برای ساکت نگه داشتن این اراذل و اوباش برادر خردسال 3 ساله خود را در اختیار این افراد قرار دهد. »
اما در كمال ناباوري چنين فاجعه‌اي با تكذيب دادستان کهگیلویه و بویراحمد رو‌به‌رو شد. رجایی نسب گفت: «خبر آزار و اذیت 80نوجوان در دهدشت کذب بوده و باعث تشویش اذهان عمومی مردم استان شده است. عصر پنج شنبه این خبر را سرویس اجتماعی خبرگزاری مهر در تهران، بدون تحقیق از مسئولان استان و همچنین بدون اطلاع نماینده این خبرگزاری در استان کار کرده و مطلبی را درج نموده که با فرهنگ این استان منافات دارد. مردم این استان روی بحث نوامیس حساس هستند و شایسته نبود بدون تحقیق و اطلاع دقیق از صحت این خبر، حیثیت مردم این استان را لکه دار کنند. بنا بر قانون اشاعه‌ي فحشا نیز جرم محسوب می شود زیرا باعث شکسته شدن قبح قضیه می گردد.» وی در بخش ديگري هم از روزنامه‌هاي استان خواست تا «روی اين موضوع مانور نهدند.» پس از اين گفته‌ها و تهديد خبرنگاران استاني از سوي يك روحاني كه مقام دادستاني را برعهده دارد، روشن شد كه زواياي پنهان بسياري در اين پرونده وجود دارد كه برخي مقام‌ها نمي‌خواهند برملا شود. دستگاه قضايي كهكيلويه و بويراحمد قصد داشت تا پرونده‌ي اين باند را به دو يا سه شاكي منتهي كند و ابعاد فاجعه‌ي رخ داده در كمال بي‌مسووليتي مقام‌هاي امنيتي و انتظامي استان را بپوشاند. حال آن كه باندي كه دست‌كم 8 عضو داشت در طول سه سال گذشته به فعاليت بي‌شرمانه‌ي خود جنايت عليه كودكان ادامه داده بود و هيچ عقل سليمي قرباني شدن تنها سه كودك را در اين ماجرا نمي‌پذيرفت. با پيگيري‌هاي خبرنگاران روشن شد كه بنام سركرده‌ي اصلي اين باند "محمد افشين" مشهور به ممد آتاري است و روش اعجاب‌انگيزي در اغفال كودكان داشته‌اند. آن‌ها پس از تجاوز به كودكان، آن‌ها را تهديد به پخش فيلم‌هاي تجاوز، كشتن و ... مي‌كردند تا مجبور به معرفي دوستان ديگر خود به باند محمد افشين شوند. پيگيري‌ها نشان مي‌دهد؛ گرچه كه تعداد شاكيان اين باند به انگشتان يك دست نمي‌رسد اما در طول مدت سه سال فعاليت شبكه‌اي اين باند، حتا بيش از 80 كودك مورد تجاوز قرار گرفته و شب‌هاي بسياري را با نگراني و دلهره سر كرده‌اند. يافته‌هاي خبرنگاران مستقل تاييد كرد كه محمد افشين از اعضاي فعال در يك نهاد امنيتي شهرستان دهدشت بوده و در ميان كودكان آزار ديده، برخي فرزندان مقام‌هاي رسمي شهر نيز وجود داشته‌اند. وي از جمله كساني بود كه خواستار سركوب بيش‌تر آزادي‌هاي محدود اجتماعي در دهدشت بوده و از نيروهاي برخي پايگاه‌ها در جهت اين امر سواستفاده مي‌كرد. خبرنگاراني كه اين ماجرا را افشا كرده‌اند، مي‌گويند؛ ترس از ممد آتاري در سراسر شهر سايه افكنده و كودكان بسياري در دهدشت دچار تشويش و اظطراب هستند. بروز شايعه‌هاي بسيار زياد و آمارهاي شبهه‌ناك در شهر بر ابهامات اين پرونده افزوده و گفته مي‌شود كه به دليل روابط محمد افشين با برخي مقام‌هاي استان، اين پرونده با رسيدگي عادلانه هم‌راه نخواهد بود. اين پرونده و سانسور شديد خبري روي آن، نمود روشني از آزادي مطبوعات در ايران است كه در بيلان 2008 گزارش‌گران بدون مرز پس از چين در جايگاه دوم بستن رسانه‌هاي مستقل قرار گرفته است در حالي كه رييس دولت نهم يك سال پيش‌تر با اعتماد به نفسي مثال زدني به دنيا اعلام كرد: «ايران آزادترين كشور جهان است»!

No comments:

Post a Comment