Thursday, January 15, 2009

احمدی‌نژاد: آزادی در ایران «نزدیک به مطلق» است

احمدی‌نژاد: آزادی در ایران «نزدیک به مطلق» است
رادیو زمانه
محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران روز پنج‌شنبه در یک نشست رسانه‌ای به بیان نظرات خود پیرامون مسائل داخلی و خارجی ایران و جهان پرداخت. این مصاحبه مطبوعاتی در رأس ساعت ۱۵:۴۰ دقیقه در نهاد ریاست جمهوری آغاز شد.
مسائل خارجی
به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی در این سخنان خواستار دو تغییر اساسی در سیاست ایالات متحده شد. وی تغییر اول را «عدم دخالت در امور دیگر کشورها» و تغییر دوم را «عدم تکرار رفتار پیشین آمریکا با تاکتیک‌های جدید» نامید.
وی در پاسخ به پرسشی درباره روی کار آمدن دولت جدید کاخ سفید و سیاست چماق بیشتر و هویج بیشتر اعلام کرد: «فکر می‌کنم ادبیات چماق و هویج ادبیات مطلوبی نیست. دنیا عوض شده‌است و فکر می‌کنم همه سیاست‌مداران و حتی رسانه‌ها متوجه این تغییر شده باشند». وی افزود: «موضع ما کاملاً روشن است و اگر تغییرات، تغییرات اساسی و براساس عدالت، احترام به حقوق ملت‌ها، احترام به قانون و دوستی باشد قاعدتاً ملت‌ها استقبال خواهند کرد اما اگر همان سیاست‌های قبلی بر پایه مبانی غلط و خودبرتربینی گذشته ادامه پیدا کند، نتیجه آن از قبل معلوم است.»
رئیس جمهوری ایران اعلام کرد: «ما نمی‌خواهم از پیش قضاوتی داشته باشیم و منتظر می‌مانیم و حوصله‌مان زیاد است تا ببینیم آنها چه کار خواهند کرد.»
در پایان این نشست خبری خبرنگار بی‌بی‌سی از رئیس‌جمهور ایران پرسید: «من صریح از شما می‌پرسم که آیا جمهوری اسلامی ایران کمک تسلیحاتی به حماس انجام داده‌است یا نه؟»
محمود احمدی‌نژاد در پاسخ گفت: «ما فکر نمی‌کنیم که حماس نیازی به سلاح داشته باشد و ایران هم نیازی به انجام این کار ندارد و آنچه که در واقع رژیم صهیونیستی را شکست داد، مقاومت مردم غزه است و در واقع این مقاومت است که آن‌ها را به پیروزی رسانده‌است.»
رئیس شورای عالی امنیت ملی همچنین به انتقاد از مواضع اتحادیه عرب در قبال خشونت های غزه پرداخت.محمود احمدی‌نژاد در پاسخ به پرسش خبرنگار رویترز درباره استفاده از سلاح نفت برای پایان دادن به تنش در غزه با همکاری کشورهای اسلامی و عربی و قطع فروش نفت به کشورهای حامی اسرائیل گفت: «این پیشنهاد خوب است و اگر کشورهای عربی همکاری کنند امکان‌پذیر است.» وی افزود: «اما فعلاً چنین چیزی در دستور کار نیست.»
رئیس‌جمهور ایران همچنین درباره پرسش دیگری در مورد رابطه ایران و مصر و احتمال وجود مشکل در ایجاد رابطه با مصر گفت: «ما مشکلی نداریم و فکر می‌کنیم بیشتر مسائل مربوط به دخالت‌های بیگانگان است و ما امیدواریم این شرایط عوض شود.»
مسائل داخلی
در مورد بهای کالاها در ایران، محمود احمدی‌نژاد «تلاش دولت را تداوم روند نزولی قیمت‌ها» عنوان کرد. این در حالی است که طبق آخرین آمارهای بانک مرکزی ایران، تورم ماه جاری در ایران نسبت به ماه گذشته نیم درصد افزایش نشان می‌دهد.
محمود احمدی‌نژاد درباره هدف طراحان از طرح دولت وحدت ملی و یا دولت نجات ملی، میزان آزادی در ایران را «نزدیک به مطلق» توصیف کرد.
وی اظهار داشت: «به خصوص در دوره این دولت افراد نسبت به این دولت تقریباً از آزادی مطلق برخوردارند و هرچه دلشان می‌خواهد، می‌گویند و حتی آمارهای دروغ و ساختگی با تیترهای بزرگ و در مصاحبه‌های جنجالی منتشر می‌شود و دولت تحمل می‌کند.»
رئیس‌جمهور ایران در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت سهمیه‌بندی بنزین در سال آینده اظهار کرد: «اگر لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها آن گونه که دولت طراحی کرده به تصویب مجلس برسد طبیعی است که دیگر سهمیه‌بندی بنزین مفهومی نخواهد داشت.»
وی در بخشی دیگر در خصوص انتخابات آینده در ایران گفت: «بالاخره انتخابات نزدیک است و هر چیزی که مردم انتخاب کردند همه باید گردن نهند. قوانین ما بسیار روشن است و همه امور ما به انتخاب مردم برمی‌گردد.»
این نشست مطبوعاتی از چندین شبکه عربی علاوه بر شبکه خبر و صدای جمهوری اسلامی پخش زنده می‌شد

No comments:

Post a Comment