Monday, January 12, 2009

خاتمى: يا من يا موسوى نامزد انتخابات مى شويم

خاتمى: يا من يا موسوى نامزد انتخابات مى شويم

محمد خاتمى، رييس جمهورى سابق ايران، در واكنش به ماه ها گمانه زنى در باره حضور خود در انتخابات رياست جمهورى گفت: از بين او يا مير حسين موسوى يكى از آنان در انتخابات كانديدا مى شود.
در حالى كه تنها پنج ماه به برگزارى انتخابات رياست جمهورى در ايران باقى مانده است فعاليت هاى انتخاباتى در اين كشور هنوز رونق نگرفته است و تنها مهدى كروبى، رييس سابق مجلس، نامزدى خود را براى انتخابات اعلام كرده است.
محمد خاتمى كه به شهر ايلام سفر كرده است در سخنان خود گفت: «من به همه اصلاح طلبان و نيز كسانى كه ممكن است جزء اصلاح طلبان نيز نباشند ولى دل شان مى خواهد در وضع كنونى تحولى ايجاد شود، ضمن احترام به همه كسانى كه كانديداتورى خود را اعلام كردند يا اعلام خواهند كرد، مي گويم به يارى خداوند يك نفر از ميان من و آقاى مهندس موسوى نامزد خواهد شد.»
آقاى خاتمى از ماه ها پيش از سوى هواداران خود و برخى گروه هاى اصلاح طلب تحت فشار قرار گرفته است تا براى پايان دادن به دوره رياست جمهورى محمود احمدى نژاد وارد صحنه انتخابات شود.
گفت و گوی مهرزاد پدرام با بابک داد، روزنامه نگار، در باره اظهارات خاتمی
جبهه مشاركت ايران اسلامى و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامى به عنوان مهمترين اين تشكل ها، رييس جمهورى سابق ايران را به عنوان نامزد خود در انتخابات معرفى كرده اند.
ولى خاتمى كه هشت سال سمت رياست جمهورى را در اختيار داشته است از پاسخ صريح به اين درخواست طفره رفته و گفته است كه در اين زمينه تامل خواهد كرد.
اظهارات روز دوشنبه رييس جمهورى سابق ايران مى تواند نشانه پر رنگى از جديت وى براى حضور در انتخابات باشد ولى برخى محافل سياسى ايران نيز در روزهاى اخير حضور مير حسين موسوى، نخست وزير سابق ايران، را در انتخابات محتمل تر از گذشته دانسته اند.
وی می گوید، هر کسی که در مقام ریاست جمهوری قرار می گیرد باید اختیارات لازم برای اجرای برنامه هایش را داشته باشد.
اظهارات روز دوشنبه رييس جمهورى سابق ايران مى تواند نشانه پر رنگى از جديت وى براى حضور در انتخابات باشد ولى برخى محافل سياسى ايران نيز در روزهاى اخير حضور مير حسين موسوى، نخست وزير سابق ايران، را در انتخابات محتمل تر از گذشته دانسته اند.
در صورتى كه يكى از اين دو نامزد وارد صحنه انتخابات رياست جمهورى سال آينده ايران شوند بايد با محمود احمدى نژاد به مبارزه بپردازند كه در سه سال گذشته به مقابله با غرب در باره برنامه هسته اى ايران پرداخته است و برنامه هاى اقتصادى و سياسى وى به تورم و محدوديت هاى اجتماعى در ايران دامن زده است.
آقاى احمدى نژاد همچنين از حمايت كامل آيت الله على خامنه اى، رهبر جمهورى اسلامى ايران برخوردار است و از سوى ديگر، حضور يك نامزد مطرح اصلاح طلب مى تواند گروه هاى موسوم به اصولگرا را حول محور وى يكپارچه سازد.
انتقاد از دولت نهم و ستايش از موسوى
محمد خاتمى در سخنان خود با ستايش از عملكرد مير حسين موسوى در دوران جنگ هشت ساله ايران و عراق گفت: «يكى از افتخارات دوران مهندس مير حسين موسوى اين سياست بود كه مردم كه فشار جنگ و اين مشكلات را تحمل مى كنند حداقل فشار زندگى بر آنها كمتر باشد... با امكانات اندكى كه بود توزيع نسبتاً عادلانه اى ميان اقشار مردم صورت پذيرفت كه همه دسترسى داشته باشند.»
وى سپس به انتقاد از دولت محمود احمدى نژاد پرداخت و گفت: «بعد از آن درآمدهاى نفتى شگفت انگيزى كه طى سه سال گذشته براى كشور حاصل شد كه سابقه نداشت، جا دارد بپرسيم با اين درآمد چه تحولى در كشور رخ داده است؟ »
«بعد از آن درآمدهاى نفتى شگفت انگيزى كه طى سه سال گذشته براى كشور حاصل شد كه سابقه نداشت، جا دارد بپرسيم با اين درآمد چه تحولى در كشور رخ داده است؟ »
محمد خاتمی
رييس جمهورى سابق ايران افزود: «كم هزينه ترين و مطلوب ترين وضع اين بود كه مسوولان و دست اندركاران متوجه شوند روند كنونى درست نيست و آن را اصلاح كنند. مگر اشكالى دارد از مردم عذرخواهى كنيم؟ اگر از مردم عذرخواهى كنيم، آنها مى بخشند. ولى وقتى از آنها عذرخواهى نمى شود و اين احساس نمى شود كه مسوولان تشخيص داده اند كه روند كنونى غلط است، مى گوييم بايد اوضاع تغيير پيدا كند و اين وظيفه اسلامى، انقلابى و ملى ماست.»
گزارش هاى منتشره حاكى است كه محمد خاتمى و مير حسين موسوى در هفته هاى اخير بارها با يكديگر ديدار كرده و در باره انتخابات رياست جمهورى به رايزنى پرداخته اند.
مير حسين موسوى در انتخابات مختلف رياست جمهورى همواره يكى از كانديداهاى مطرح در جناح موسوم به اصلاح طلب بوده است ولى وى از ۲۰ سال پيش به اين سو از حضور علنی در صحنه سياست ايران امتناع كرده است.
با اين حال، برخى از صاحبنظران سياسى گفته اند كه مير حسين موسوى در هفته های اخير نشانه هايى مبنى بر خروج از انفعال در انتخابات رياست جمهورى بروز داده است.
نخست وزير سابق ايران ۲۷ آبان گذشته نيز در اظهار نظرى در جمع دانشجويان گفت: «خط قرمز من خاتمى است و تا وقتى احتمال حضور ايشان در انتخابات باشد به آمدن فكر نخواهم كرد و در صورتى كه خاتمى ترجيح بدهد كانديدا نشود بر روى اين موضوع فكر خواهم كرد.»
آقاى موسوى كه هشت سال سمت نخست وزيرى ايران را در سال هاى ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۸ بر عهده داشت، داراى ديدگاه هاى چپگرايانه در اقتصاد است .
وى در دوران رياست جمهورى محمد خاتمى سمت مشاورت او را بر عهده داشت و در حال حاضر نيز عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام است.

No comments:

Post a Comment