Sunday, January 18, 2009

آقای وزیر از 170 میلیارد تومان چه خبر؟



تابناک : سرانجام پس از گذشت مدت‏ها از انتشار خبرهای متناقض از توقف ساخت آزاد راه تهران ـ شمال که توسط بنیاد مستضعفان و شرکت چینی انجام می‏گیرد، در صورت قطعی شدن توقف این پروژه بزرگ ملی میلیاردها تومان ضرر به کشور وارد می‏شود.به گزارش خبرنگار «تابناک»، پس از آن که در آبان ماه سال جاری، شایعات رسانه‏ای، خبر از کنار گذاشتن بنیاد مستضعفان و جانبازان از ساخت آزادراه 121 کیلومتری تهران ـ شمال دادند، این بار خبرهای منتشره، حکایت از آن دارد که این کناره‏گیری که با خروج چینی‏ها به عنوان تنها فاینانسور خارجی ساخت آزادراه همراه است، خسارتی 170 میلیارد تومانی را متوجه بیت‏المال می‏کند، چرا که وزارت راه و ترابری به دلیل خارج کردن بنیاد مستضعفان از پروژه آزاد راه تهران ـ شمال، باید رقمی ‏حدود 170 میلیارد تومان به این بنیاد به عنوان خسارت پرداخت کند.پرداخت این رقم کلان، در حالی صورت می‏گیرد که ساخت این آزادراه بنا بر اعلام وزیر سابق راه و ترابری، نیاز به هزینه 1300 میلیارد تومانی دارد؛ یعنی بیرون کردن چینی‏ها و خارج نمودن بنیاد ـ که به عنوان راهکار خروج از بن بست ساخته نشدن این آزادراه که نزدیک به بیست سال از آغاز به کار آن می‏گذرد ـ در حالی پیشنهاد شده و به عنوان گزینه نهایی مد نظر قرار گرفته که مسئولان وزارت راه درباره رقم کلان 170 میلیاردی، باید پاسخگوی این سوءمدیریت و اجرا در این سالیان باشند. اما خبرهای رسیده درباره این اقدام انتحاری، حکایت از آن دارد که مبلغ قرارداد ساخت فاز اول آزادراه تهران ـ شمال توسط چینی‏ها از 220 میلیون دلار به 600 میلیون دلار افزایش یافته است. بر پایه جدیدترین اخبار، فعالیت پیمانکار چینی در ساخت فاز اول آزادراه تهران ـ شمال عملا در حال تعلیق است و ساخت این فاز از آزادراه متوقف شده است که مسئولان امر بر این باورند که یکی از دلایل اصلی آن، سرمای هوا در منطقه است، اما در عین حال گفته می‏شود پیمانکار چینی، برخی نیروهای خود را از پروژه ساخت فاز اول آزادراه تهران - شمال بیرون آورده است.در عین حال، یک منبع آگاه در گفت‏وگو با خبرنگاران، از افزایش میزان مبلغ قرارداد ایران و چین به 600 میلیون دلار خبر داد و گفت: این در حالی است که بسیاری از پیمانکاران داخلی، توانایی ساخت این آزادراه را با مبلغ پایینتر دارند، اما ساخت این پروژه به پیمانکاران داخلی به صورت مستقیم داده نمی‏شود. در همین زمینه، علاوه بر بیرون رفتن چینی‏ها از ساخت این پروژه، برخی خبرها هم حکایت از آن دارد که با افزایش مبلغ قرارداد آزادراه تهران ـ شمال از 200 میلیون دلار به 600 میلیون دلار موافقت شفاهی شده، اما این موافقتنامه هنوز رسمی ‏نشده است و در امضای افزایش مبلغ یا فسخ قرارداد تردید هست.بهبهانی وزیر راه و ترابری در شهریور ماه در مصاحبه ای با اذعان به این مطلب که چینی‏ها پنج سال است در این آزادراه وارد شده‏اند، اما هیچ کاری انجام نداده‏اند، تصریح کرد: «قبول دارم ما هم مقصر هستیم، چراکه چینی‏ها معتقدند قرارداد منعقده فی مابین ایرانی‏ها و چینی‏ها مربوط به سال 83 است و تا حدودی این قرارداد را قبول ندارند که قرار است طی جلساتی که با هم داشتیم این مشکل را حل کنیم.» هر چند چندی پیش از آن نیز هيأت دولت بنا به پيشنهاد رئيس‏جمهوري به منظور تسريع در رفع مشکلات احداث آزاد راه تهران - شمال و با هدف تقويت نظارت بر اجراي پروژه‏هاي ملي و شتاب بخشي در احداث راه‏هاي مواصلاتي ضروري براي سهولت در حمل و نقل شهروندان، به منظور اعمال اختيارات هيات وزيران دراين خصوص تصويب کرد کارگروهي به رياست وزير راه و ترابري با اختيارات ويژه در دولت تشکيل داد. اين مصوبه در تاريخ 25 خرداد ماه سال 1387 از سوي پرويز داودي، معاون اول رئيس‏جمهوري براي اجرا ابلاغ شد. این در حالی است که وزیر راه در آبان ماه گذشته درباره وضعیت آزادراه تهران ـ شمال تصريح كرده بود: تا يك ماه آينده نتيجه قطعي مذاكرات با محيط زيست و پيمانكار چيني مشخص و اعلام خواهد شد. هر چند آقای وزیر در ماه قبل از این مصاحبه و اظهار نظر یعنی در مهر ماه اعلام کرده بود که هفته آينده در نشستي با مديران چيني پيمانکار آزاد راه تهران - شمال، مشکلات پيش روي اين آزاد راه برطرف مي‏شود. حميد بهبهاني در گفت وگو با خبرنگاران با بيان اينکه تاکنون 1200 ويزاي کارکنان پيمانکار چيني آزاد راه تهران - شمال صادر شده است، گفت: اختصاص يک کارخانه سيمان و شماره گذاري 300 خودرو و برگزاري بيش از ده نشست با شرکت چيني از ديگر اقدامات دو ماه اخير براي رفع مشکلات چيني‏ها در اين آزاد راه است.

No comments:

Post a Comment