Monday, December 29, 2008

وزیر ارشاد خواستار بازگشت به آرمان های اول انقلاب شد

وزیر ارشاد خواستار بازگشت به آرمان های اول انقلاب شد

وزير فرهنگ ارشاد اسلامی در تازه ترين صحبت های خود در مورد فرهنگ و هنر، گفت: استراتژی فرهنگی ايران بايد بر اساس دين باشد و نبايد درهنرها به ذائقه روشنفکران تکيه کرد.
به گزارش خبرگزاری های ايران، محمد حسين صفار هرندی، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی، روز يکشنبه ۸ دی ماه در نشست دوروزه مديران کل استانی وزارت ارشاد که در هتل البرز تهران برگزار شد، ضمن انتقاد از برنامه ريزی های فرهنگی ايران در گذشته، تاکيد کرد: هدف برنامه ريزی های فرهنگی بايد براساس «اهداف اوليه انقلاب که همان منويات امام، شهدا و رهبر انقلاب است، باشد.»
وزير ارشاد ضمن اشاره به اين نکته که توجه به بنيان خانواده بايد در کانون توليدات فرهنگی باشد، از مسئولين فرهنگی استان ها خواست تا اجازه توليد اثری را ندهند که به خانواده صدمه بزند.
بالاترين مقام فرهنگی ايران، هدف برنامه ريزی های آينده ارشاد را حضور در عرصه های جهانی عنوان کرد و گفت:«قرار نيست ما فقط خودمان را حفظ کنيم زيرا امروز جهانی تشنه رو به ما کرده و ما بايد برای آنها خوراک تهيه کنيم.»
اقای صفارهرندی در بخش ديگری از سخنرانی خود در جمع مديران استان های وزارت ارشاد به هنرهايی مانند تئاتر و هنرهای تجسمی اشاره کرد واين که در گذشته تئاتر را مخصوص تعدادی خاص و روشنفکران می دانستند در حاليکه به گفته او «اين هنر متعلق به همه مردم است».
وزير ارشاد با بيان اين که سينمای جهان «فحشازده» است، از نظريه جهانی شدن انتقاد کرده و پايان پيوستن به آن را «فساد و پوسيدگی» دانست.
وزير ارشاد پيش از اين نيز در واکنش به حضور «گلشيفته فراهانی» در فيلم هاليوودی «مجموعه دروغ ها» گفته بود:«هرکس قانون را زيرپا بگذارد، خودش هم زيرپا گذاشته خواهد شد.»
وزير ارشاد با بيان اين که سينمای جهان «فحشازده» است، از نظريه جهانی شدن انتقاد کرده و پايان پيوستن به آن را «فساد و پوسيدگی» دانست.
صفارهرندی در سخنرانی اخير خود تنها هنرمندی را مفيد انقلاب دانسته که دارای «صلاحيت های اخلاقی، اعتقادی و ملی باشد»، زيرا در غير اين صورت به گفته او «صحنه های وقيحی را ترسيم می کند.»
وزيرارشاد ضمن اشاره به برخی هنرمندانی که آنها را «وطن فروش» ناميد، خواستار رهايی هنرمندان از قيد «مشهورات» شد.
صفارهرندی در يکی از سخنرانی های اخير خود نيز بعضی از اهالی فرهنگ (بدون اشاره به شخص خاصی) را از «بی فرهنگ ترين ها» ناميده بود.
او هم چنين کتاب را تنها يک ابزار ناميده وگفت:«آيات شيطانی هم يک کتاب است و در کشور ما خيلی ها می خواهند از اين کتاب ها توليد کنند.»
وزيرارشاد شاخص رشد فرهنگی در ايران را تعداد کتاب های منتشر شده و يا صندلی های سينماها ندانسته و راه پرمخاطب کردن هنرهايی مانند تئاتر و موسيقی را تکيه زدن بر کانون های دينی، ذکر کرد.
در سه سال اخير تعداد کتاب های منتشر شده در ايران مخصوصا در زمينه ادبيات (داستان، رمان، شعر) کاهش يافته و کتاب های بسياری در ارشاد منتظر صدور مجوز هستند.
اقای صفارهرندی بخشی از برنامه چهارم توسعه را متفاوت از آرمان های اوليه انقلاب ناميد و اظهار داشت «حتی در کشوری که انقلاب شده، ممکن است کسانی بر سر کار ايند و خراب کاری کنند.»
نشست تخصصی معاونت برنامه ريزی و توسعه با مديران کل فرهنگ و ارشاد استان ها، يا حضور معاون امورسينمايی، امورمطبوعاتی و برنامه ريزی ارشاد و مديران کل ادارات ارشاد ۳۰ استان، ظهر روز دوشنبه، نهم دی ماه پايان يافت.

No comments:

Post a Comment