Monday, December 29, 2008

درخواست چپ‌گرايان اسرائيل: حماس را به رسميت بشناسيد

درخواست چپ‌گرايان اسرائيل: حماس را به رسميت بشناسيد
میترا فرهمند (اسراییل)
علي‌رغم حمايت نسبتا گسترده‌ای که از سوی اکثر سياستمداران اسرائيلی از عمليات نظامی «سرب مذاب» عليه حماس به عمل آمده، رسانه‌های اسرائيل پرسش‌هائی را در مورد اهداف عمليات مطرح کرده‌اند.
روزنامه چپ‌گرای هاآرتص در مقاله‌ای نوشت نبرد بايد با اهداف مشخص صورت گيرد و تداوم عمليات بدون هدف‌های روشن عاقبتی خوش ندارد.
هاآرتص نوشت، عمليات چه چند روز باشد چه چند هفته با توافق به پايان خواهد رسيد، و پيام قدرتمندانه‌ای که ارتش می‌خواست به حماس برساند در عمليات روز اول رسيده است و ديگر نیازی نیست آن را به فاجعه‌ای احتمالی تبدیل کنیم که ممکن است به توافق‌های بعدی نيز لطمه بزند.
تسوی برئل، کارشناس خاورميانه در هاآرتص، می‌نويسد که هدف اصلی اسرائيل اين است که از حملات راکتی جلوگيری کند. برای اين امر می‌شود از جنگ جلوگيری کرد و از طريق شناسائی موجوديت حماس، به هدف لازم رسيد.
بیشتر بخوانید:
اسراییل اهداف جدیدی را در غزه بمباران کرد
گيدئون لوی، روزنامه‌نگار مشهور چپ‌گرای اسرائيل، می نويسد که حمله‌ای که از شنبه آغاز شده نبرد بی‌فايده ديگری مانند «نبرد ۳۳ روزه است» و به نظر می‌رسد که «قلدر تنها می‌خواهد نشان دهد که چه کسی آقای محل است».
جبهه احزاب چپ اسرائيل معتقد است که «شدت عمل زيادی نشان داده شده و باید تنها به عمليات هوائی محدود اکتفا می‌شد تا پيام لازم در مورد قاطعيت اسرائيل به آگاهی سران حماس می‌رسيد».
شامگاه شنبه نيز همزمان با نشست خبری اهود باراک، وزيردفاع اسرائيل، تظاهراتی از سوی گروهی از اسرائيلی‌ها در مخالفت با «شدت عمليات» در برابر وزارت دفاع در تل آويو برگزار شد.
برخی از کاربران اينترنت در اسرائيل نیز از اين که شماری از رسانه‌های اين کشور به «دادن نصيحت به دولت و تشويق به عمليات زمينی در کنار عمليات هوائی» پرداخته‌اند انتقاد کرده‌اند. اين انتقادها بيشتر متوجه روزنامه «يديعوت آخرونوت» بوده است.
اما ميزان حمايت‌های اسرائيلی‌ها از این عمليات برای «کوتاه کردن دست حماس از تعرض به زندگی مردم اسرائيل» بيشتر از مخالفت‌هاست.
تظاهرات اعراب شهروند اسرائيل
در همین حال احزاب وابسته به اعراب تابع اسرائيل در شهرهای شمالی اين کشور تجمع‌هایی اعتراض‌آميز را تدارک ديده‌اند.
فرماندهی پليس اسرائيل شامگاه شنبه اعلام کرد که به تظاهرات اعراب شهروند اسرائيل، اگر به صورت مسالمت‌آميز برگزار شود، مجوز می‌دهد و محدوديتی برقرار نخواهد شد.
فرماندهان پليس به اعراب شهروند اسرائيل توصيه کرده‌اند «از زدن رنگ خشونت به تظاهرات خودداری کنند».
تسيپی ليونی، رهبر حزب «کاديما» و وزير خارجه اسرائيل، گفته است «اگر او به نخست وزيری برسد، سازمان حماس را متلاشی خواهد کرد».
حدود ۲۴ درصد از جمعيت اسرائيل را اعراب تشکيل می‌دهند که علي‌رغم داشتن شناسنامه و گذرنامه اسرائيلی خود را «فلسطينی» می‌شناسند.
وزير عربی که در دولت اسرائيل حضور دارد يک‌شنبه به نشانه اعتراض به عمليات عليه غزه از شرکت در نشست کابينه خودداری کرد.
عمليات نظامی «سرب مذاب» دومين عمليات بزرگ نظامی در زمان دولت اهود اولمرت است. اولمرت، در ژوئن ۲۰۰۶ نيز که تازه چند ماه از آغاز کار دولتش می‌گذشت، در واکنش به حمله شبه‌نظاميان حزب‌الله لبنان به خاک شمال اسرائيل، به آغاز نبرد نظامی عليه حزب‌الله فرمان داد که به جنگی ۳۳ روزه تبديل شد.
اولمرت در هفته‌های اخير تاکيد کرده بود که با عمليات نظامی عليه غزه مخالف است. او پنج‌شنبه در فراخوان کم‌سابقه‌ای از طريق شبکه «العربيه» از مردم غزه خواست برای قطع حملات راکتی به تشکل‌های فلسطينی فشار آورند تا ازعمليات نظامی ارتش اسرائيل جلوگيری شود.
اولمرت در هفته‌های اخير فراخوانی‌های اکثر سياستمداران اسرائيلی را «التهاب‌های احساسی» ناميده و گفته بود «بايد سنجيده و محتاطانه رفتار کرد».
اولمرت شامگاه شنبه در بيانيه ای اعلام کرد «حماس چاره‌ای جز واکنش نظامی اسرائيل باقی نگذاشته و شکيبائی اسرائيل را ضعف تلقی کرده بود».
اثر عمليات عليه حماس بر انتخابات اسرائيل و فلسطينی
عمليات بزرگ نظامی در حالی آغاز شده که شش هفته ديگر اين کشور با انتخابات پارلمانی روبه‌روست. رهبران احزاب اصلی اسرائيل از عمليات «سرب مذاب» حمايت کرده‌اند.
اهود باراک، وزير دفاع و رهبرحزب «کارگر»، گفت «اکنون زمان نبرد است». باراک در هفته‌های اخير از سوی رقبايش و نيز از طرف مردم در جنوب اسرائيل مورد انتقادهای بسيار تندی قرار گرفته بود.
تسيپی ليونی، رهبر حزب «کاديما» و وزير خارجه اسرائيل، گفته است «اگر او به نخست وزيری برسد، سازمان حماس را متلاشی خواهد کرد».
جبهه احزاب چپ اسرائيل معتقد است که «شدت عمل زيادی نشان داده شده و باید تنها به عمليات هوائی محدود اکتفا می‌شد تا پيام لازم در مورد قاطعيت اسرائيل به آگاهی سران حماس می‌رسيد».
بنيامين نتانياهو، رهبر حزب «ليکود» که خود را نخست وزير بعدی می‌داند، شامگاه شنبه در يک نشست خبری «حمايت کامل خود را از عمليات ارتش» مورد تاکيد قرار داد.
اويگدورليبرمن، رهبر حزب دست راستی «اسرائيل خانه ماست» که طبق آخرين نظرسنجی ممکن است يازده کرسی از۱۲۰ کرسی «کنست» را به دست آورد، خواهان شدت عمل بيشتر ارتش شد.
ليبرمن روز پنج‌شنبه گفته بود: «اين که اهود باراک آدم خوشروئی نيست مشکل شخصی اوست. اما اين که او فردی غيرمتعادل برای پست وزارت دفاع است معضلی ملی است».
ليبرمن تعقيب شخصی اسماعيل هنيه، محمود الزهار و ديگر سران حماس را درخواست کرده است.رهبران احزاب کوچک طيف راست اسرائيل همگی ازعمليات ارتش اسرائيل حمايت کرده‌اند.
رسانه‌های اسرائيلی تاکيد دارند که نتيجه عمليات جاری تاثير زيادی بر انتخابات دهم فوريه اسرائيل خواهد گذاشت و اگر ادامه يابد ممکن است به پيروزی حزب ليکود و بازگشت نتانياهو به مسند نخست وزيری منجر شود.
اما اين امر نيز که ادامه اين عمليات بر وضعيت سياسی حکومت فلسطينی اثرگذار است مورد توجه جدی سياستمداران اسرائيلی قراردارد.
دوران چهارساله رياست جمهوری آقای محمودعباس روز نهم ژانويه به پايان می‌رسد. شورای مرکزی «ساف» درصدد تمديد دوران رياست جمهوری آقای عباس برای يک سال ديگر است. اما حماس تاکيد کرده که اين تصميم «غيرقانونی» است.
آقای عباس روز يک‌شنبه در قاهره گفت که «تشکيلات فلسطينی آماده برعهده گرفتن دوباره مسووليت در غزه است».

No comments:

Post a Comment