Saturday, December 27, 2008

با ولايت مطلقه فقيه مخالف بودم -عبدالله نوري در ديدار با نمايندگان معلمان ايران

با ولايت مطلقه فقيه مخالف بودم
عبدالله نوري در ديدار با نمايندگان معلمان ايران ‏ - یکشنبه 8 دی 1387 [2008.12.28]
مليحه سعيدي
جلسه مشترک کانون صنفي معلمان و سازمان معلمان ايران با عبدالله نوري که از وي به عنوان يکي از ‏کانديداهاي احتمالي رياست جمهوري آينده ياد مي شود، برگزارشد. ‏
در اين جلسه که به در خواست کانون صنفي و سازمان معلمان ايران در دفتر عبدالله نوري برگزار شده بود، ‏نمايندگان اين دو تشکل ضمن دعوت از عبدالله نوري براي حضور در انتخابات رياست جمهوري و بيان استدلال ‏هاي خود در اين زمينه، مواردي را در ارتباط با مسائل صنفي و آموزشي مطرح کردندو از عبدالله نوري خواستند ‏در صورت حضور در انتخابات اين موارد را براي حل مشکلات آموزشي ايران مد نظر قرار دهد. ‏
در اين جلسه ابتدا نورالله اکبري، عليرضا هاشمي، خانم نقي يي، پورسليمان، حميدي و داوري به بيان ديدگاه هاي ‏خود پيرامون مشکلات نظام آموزشي ايران پرداختند و علل افت آموزش و عدم توجه بنيادين به بالا بردن سطح ‏اجتماعي و فرهنگي آموزش را در آموزشگاه هاي ايران مطرح کردند. ‏
در ادامه اين نشست، عبدالله نوري با استقبال از مسائل مطروحه به بيان ديدگاه هاي خود پرداخت و ابتدا در مورد ‏پيش داوري در مورد گذشته گفت: "ما نمي توانيم خيلي راحت از کنار مسائل عبور کنيم و در مورد شخصيت هاي ‏تاريخي با پيش داوري قضاوت کنيم". ‏
وزير کشور دولت خاتمي سپس با اشاره به فروپاشي سلسله صفويه يه عنوان يک مثال تاريخي گفت: " به نظر ‏ميرسد پادشاه وقت صفويه چاره را در آن ديد که قدرت خود را فداي کشور نکند. او مي دانست که سرنگون خواهد ‏شد. پس از اين رو بهتر آن ديد که کنار برود و بدين ترتيب ايران و شهرها و ميراث فرهنگي و تاريخي حفظ شود ‏که تا امروز هم باقي مانده است. به همين دليل امروز هم براي من روشن نيست که آيا مي توان به راحتي کسي را ‏در ايران مسوول فروپاشي سلسله صفويه ناميد". ‏
او در ادامه ضمن برشمردن اينکه اين پيش داوري ها از جمله آفت هاي جامعه ما است به اصل 57 قانون اساسي ‏اشاره کرد و توضيح داد: "من مخالف گنجانيدن کلمه مطلقه در قانون اساسي بودم، اما اکنون من را به عنوان ‏مسوول اين کار معرفي مي کنند. در حالي که اصل چيز ديگري بود. به اين ترتيب که در آن زمان ابتدا اين مساله ‏تصويب شد که ولايت تبديل به ولايت مطلقه شود که من به اين راي مخالف دادم و سپس چاره انديشي کردند که ‏اين مساله در کجاي قانون گنجانيده شود". ‏
وي افزود: "تصميم بر اين شد که در اصل 110 توضيح بدهند که ولايت مطلقه است ولي من باز هم مخالفت کردم ‏و پيشنهاد دادم حالا که مي خواهيد به هر ترتيب اين را در يک جا بگنجانيد لااقل در اصل 57 بگذاريد. بعد آقاي ‏هاشمي اعلام کرد در مورد نظر آقاي نوري راي گيري مي شود. راي گيري شد و راي آورد. حالا مدام همين ‏قسمت را در راديوو تلويزيون پخش مي کنند و من را طراح ولايت مطلقه مي دانند". ‏
وي همچنين به بيانيه نهضت آزادي پس از آزادسازي خرمشهر اشاره کرد و گفت: "امروز ممکن است بسياري ‏بگويند که جنگ بايد پس از خرمشهر خاتمه مي يافت. اما در آن زمان تنها مرحوم بازرگان بود که رسما تقاضا ‏کرد جنگ در همين نقطه تمام شود. من در زندان از آقاي اشکوري پرسيدم اين بيانيه دقيقا در چه زماني بود؟آيا ‏بلافاصله پس از آزاد سازي خرمشهر بود و يا پس از شکست رمضان. که ايشان پس از مدتي گفت پس از رمضان ‏بود". ‏
او متذکر شد: "همچنين ممکن است امروز بسياري بگويند اسلام منهاي خشونت. اما در زماني که لازم بود، فقط ‏مرحوم بازرگان درخواست کرد تمام کساني که اعدام مي شوند بصورت قانوني محاکمه شده و وکيل داشته باشند". ‏
وي در ادامه ضمن بحث در مورد قانون اساسي گفت: "اين قانون در شرايط خاصي نوشته شده است. امام در ‏شرايطي به اين نتيجه رسيدند که بايد تغييراتي داشته باشد. امروز هم شايد نياز به تغييراتي داشته باشد از جمله در ‏مسائل آموزشي که با اما و اگرهايي مواجه است از جمله در مورد تحصيل رايگان". ‏
عبدالله نوري ادامه داد: "در مورد اختيارات رياست جمهوري هم به همين شکل است. تا جايي که من مي دانم هيچ ‏کس، چه در ميان اصلاح طلب ها و چه در ميان اصولگرا ها نيست که در مورد اين اختيارات وارد چالش با ‏حاکميت شود. در اينجاست که بحث اصلاح ساختار مطرح مي شود اما هر کس اين حرف را اعلام کند مي گويند ‏از منافقين و سلطنت طلب ها خط مي گيرد. در حالي که اين اصل خط امام است". ‏
وي در ادامه در مورد حضور خود در انتخابات و حضور خاتمي ضمن مسکوت گذاشتن مسئله حضور خود گفت: ‏‏"من به خاتمي گفتم اگر قصد داريد در انتخابات بيائيد بايد متفاوت از گذشته بيائيد. کمي متفاوت. به نظر من اگر ‏خاتمي متفاوت بيايد مناسب ترين گزينه است". ‏
وي تاکيد کرد: "من يک سري موارد را يادداشت کردم وبند به بند به آقاي خاتمي و گفتم و از ايشان خواستم اين ‏موارد را در نظر بگيرد. گفتم اگر غير از اين بيائيد آسيب خواهيد ديد". ‏
وي سپس در مورد اينکه آيا خاتمي در طول دو ماه گذشته در سخنراني ها و مواضع خود نشان داده که قصد ‏متفاوت آمدن را دارد يا خير، خاطر نشان کرد: "ايشان گاهي در سخنراني ها نشان مي دهد که متفاوت است و ‏گاهي هم نشان مي دهد که نه، تفاوتي نکرده". ‏
عبدالله نوري سپس در مورد بحث هايي که در مورد تهديد ايشان براي نيامدن در صحنه انتخابات مطرح شده گفت: ‏‏"اصلا من تا حالا هيچ نشنيدم. هيچ تهديدي چه شفاهي و چه به طريق ديگر در کار نبوده و من نديده ام. من اصلا ‏نمي دانم که اين مسائل از کجا آغاز مي شود. من هيچ از تهديد خودم خبر ندارم". ‏

No comments:

Post a Comment