Friday, March 6, 2009

چهارشنبه سوری؛ خط و نشان کشیدن قاضی حداد برای جوانان


ایسنا: معاون امنيت دادسراي عمومي و انقلاب درباره چهارشنبه آخر سال تاكيد كرد با توجه به تصميمات اخذ شده در اين رابطه افراد هنجارشكن و مخل نظم و امنيت عمومي در صورت دستگيري و اثبات جرم تا پايان تعطيلات نوروزي در بازداشت خواهند بود.
****
قاضی حداد پرونده‌هاي بازداشت‌شدگان تجمعات مقابل مجلس، حسينيه ارشاد، دانشگاه اميركبير و همچنين ديگر پرونده‌هاي امنيتي را تشريح كرد.
محكومان به اعدام در پرونده بمب‌گذاري شيراز به اجراي احكام معرفي مي‌شوند
قاضي حداد در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقي ايسنا، با اعلام خبر تاييد حكم اعدام سه متهم اصلي پرونده انفجار در شيراز از سوي دادگاه تجديدنظر، اظهار كرد: اين پرونده در شعبه 15 دادگاه انقلاب رسيدگي و حكم اعدام سه متهم اصلي اين پرونده صادر شد. با اعتراض متهمان به راي صادره پرونده به ديوان عالي كشور ارسال كه به دليل عدم صلاحيت رسيدگي در ديوان عالي كشور، پرونده به دادگاه تجديدنظر ارسال و احكام اعدام آنها تاييد شد.
معاون امنيت دادسراي عمومي و انقلاب تهران تاكيد كرد: ظرف چند روز آينده پرونده جهت اجراي حكم به اجراي احكام ارسال خواهد شد.
وي با بيان اين‌كه اين پرونده 7 متهم اصلي داشت، خاطرنشان كرد: دادگاه در مورد 4 متهم ديگر، در آينده‌اي نزديك تصميم مقتضي اتخاذ خواهد كرد.
حداد تصريح كرد: در اين پرونده متهمان ديگري وجود دارند كه اتهام آن‌ها همكاري با متهمان اصلي پرونده است و جرايم سبك‌تري مرتكب شده‌اند كه پرونده‌هاي اين افراد براي رسيدگي به دادگاه ارسال خواهد شد؛ البته براي برخي از اين افراد قرار منع تعقيب صادر شده است.
دانشجوي بازداشتي دانشگاه اميركبير آزاد شد
وي درباره بازداشت تعدادي از دانشجويان دانشگاه اميركبير در مراسم تدفين شهدا اظهار كرد: پس از انجام مراسم و به خاكسپاري شهدا، درگيري‌هايي در دانشگاه صورت گرفت كه با شناسايي از سوي وزارت اطلاعات و نيروي انتظامي، 13 نفر دستگير و بازداشت شدند. اين افراد سه تا چهار روز در بازداشت بودند كه با دادن تعهدي كه در مورد عدم تكرار و شركت نكردن در تجمع غيرقانوني است، آزاد شدند.
حداد با بيان اين‌كه پرونده‌ي اتهامي در مورد اين افراد تشكيل و تحقيقات از آنان به عمل آمد، اتهام آنها را اخلال در نظم عمومي و توهين به مقدسات عنوان كرد و گفت: قرار بازداشت‌ آنها به قرار كفالت تبديل و آزاد شدند. فقط يك نفر به علت عدم معرفي كفيل در بازداشت بود كه وي نيز اكنون آزاد شده است.
4 نفر در روز دوم مراسم خاكسپاري شهدا بازداشت شدند
معاون امنيت دادسراي تهران گفت: در روز بعد از مراسم، چهار نفر ديگر در ارتباط با همين مساله و همچنين به دلايل ديگر دستگير شدند كه از مدت‌ها قبل تحت تعقيب قرار داشتند. اين افراد جريانات تند دانشجويي را برنامه‌ريزي و هدايت ‌مي‌كردند و به ارائه‌ي اطلاعات كذب و درج آن در خبرنامه‌ي اميركبير و همچنين مصاحبه با راديوهاي بيگانه مي‌پرداختند. اكثر اين اقدامات از سوي اين چهار نفر صورت مي‌گرفت.
بازداشت‌شدگان مراسم بازرگان از مدت‌ها قبل تحت تعقيب بودند
وي در تشريح پرونده بازداشت‌شدگان مراسمي كه قرار بود به مناسبت سالگرد مهندس بازرگان برگزار شود نيز گفت: در مراسم بدون مجوز سالگرد مهندس بازرگان، 7 نفر بازداشت شدند كه اغلب آنها داراي سابقه هستند كه يكي از آن‌ها مجيد توكلي است كه در پرونده‌ توهين به مقدسات در دانشگاه اميركبير از متهمان اصلي بود. اين افراد از مدت‌ها قبل تحت نظر و تحت تعقيب نيروهاي امنيتي و قضايي بودند.
حداد خاطرنشان كرد: اين افراد پيش از اين تحت تعقيب بوده و قرار بود بازداشت شوند كه در اين تجمع با پليس درگير شدند. دو نفر از هفت متهم كه از قبل تحت تعقيب نبودند با قرار تامين مناسب آزاد شدند. تحقيقات از ديگر متهمان ادامه دارد.
معاون امنيت دادسراي تهران با بيان اينكه 9 نفر بازداشت‌شده ربطي به تجمع در دانشگاه اميركبير ندارند، ادامه داد: اين افراد از قبل تحت تعقيب بودند كه در اين تجمع دستگير شدند.
جرياني آلوده به اخاذي و دلالي از ورزشكاران كشف شد
وي درباره بازداشت تعدادي از خبرنگاران ورزشي، با بيان اين‌كه در اين رابطه 6 نفر دستگير شدند، اظهار كرد: با اطلاعاتي كه توسط سازمان اطلاعات استان تهران به دست آمد، جرياني آلوده در مباحث ورزشي كشف شد و گزارشي مفصل در اين رابطه مبني بر اخاذي و دلالي از بازيكنان و مربيان تيم‌هاي ورزشي، به مرجع قضايي ارسال شد.
اتهام بازداشت‌شدگان، به حرفه خبرنگاري ارتباط ندارد
حداد خاطرنشان كرد: اين افراد با قصد اخاذي‌، اقداماتي را در مطبوعات ورزشي انجام مي‌دادند. از جمله اين‌كه يك بازيكن را چهره و در صورت همراهي نكردن وي، او را مورد تخريب قرار مي‌دادند. با اخاذي‌هايي كه انجام مي‌دادند، اقدام به جابجايي بازيكنان ورزشي به ويژه در حوزه‌ي فوتبال ‌كرده و پول‌هاي بسيار زيادي را از اين طريق به دست مي‌آورند. در اين پرونده بحث خبرنگاري مورد نظر نيست و اتهام اين افراد كه بعضا خبرنگار بودند، جرم عمومي بوده و ارتباطي با حرفه آن‌ها ندارد.
پاكسازي خوبي در فضاي ورزشي به ويژه در فوتبال به وجود خواهد آمد
معاون امنيت دادسراي تهران با بيان اين‌كه از اين افراد اطلاعات بسيار خوبي به دست آمد، افزود: تعدادي ديگر در اين رابطه شناسايي شدند و ان‌شاءالله با همكاري سازمان اطلاعات استان تهران، پاكسازي خوبي در فضاي ورزشي به ويژه در فوتبال به وجود خواهد آمد.
وي تاكيد كرد: احتمالا بعضي از اين افراد با تبديل قرار طي چند روز آينده آزاد خواهند شد.
ورزشكاران مورد اخاذي قرار گرفته، شاكي پرونده هستند
حداد ادامه داد: در اين پرونده ورزشكاران و مربياني مورد اخاذي قرار گرفته و شاكي پرونده هستند. اقدامات ديگري نيز از سوي اين افراد صورت گرفته كه در فرصت زماني مناسب نسبت به آن‌ها اطلاع‌رساني صورت خواهد گرفت. بعضي از باشگاه‌هاي ورزشي پول‌هاي بسيار زيادي به اين افراد مي‌دادند و حدود يك سال و نيم است كه سازمان اطلاعات استان تهران بر روي اين پرونده كار كرده است.
اتهام دراويش بازداشت‌شده اخلال در نظم است
حداد همچنين در مورد دستگيري تعدادي از دراويش در تجمعي مقابل مجلس خاطرنشان كرد: پس از تخريب يك حسينيه در تخت فولاد اصفهان، تعدادي از دراويش قصد برگزاري تجمع مقابل مجلس شوراي اسلامي را داشتند كه از تجمع آنان پيشگيري و جلوگيري به عمل آمد كه در اين رابطه مسوولان اين جمعيت خود كمك كردند و تا حدود زيادي جلوي اين تجمع گرفته شد.
وي در ادامه خاطرنشان كرد: متاسفانه بعضي از افراد در اين رابطه تندروي كرده و با نيروي انتظامي درگير شدند. علاوه بر تجمع مقابل مجلس، عده‌اي در مقابل حسينيه‌ي ارشاد و همچنين در خيابان بهشت، قصد برگزاري تجمعي را داشتند كه در اين رابطه نيز پيشگيري به عمل آمد؛ اما بيشترين دستگيري‌ها، مقابل مجلس و حسينيه‌ي ارشاد بود.
معاون امنيت دادسراي تهران، اتهام اين افراد را اخلال در نظم عنوان كرد و افزود: متاسفانه بعضي از افراد با نيروي انتظامي درگير شده و مشكلاتي را به وجود آوردند. اكثر افراد دستگير شده در يكي دو روز اول، با قرارهاي مناسب آزاد شدند. اكنون تعداد كمي از افراد محرك اين گروه، در بازداشت به سر مي‌برند كه طي روزهاي آينده با تامين‌هاي مناسب آزاد خواهند شد.
حداد تاكيد كرد: پرونده آن‌ها در دادسرا مفتوح است.
ركسانا صابري ظرف چند روز آينده آزاد مي‌شود
وي با اشاره به اينكه پرونده ركسانا صابري در شعبه دوم بازپرسي مطرح است، گفت: تحقيقات از وي به عمل آمده و ظرف چند روز آينده آزاد خواهد شد.
پرونده 7 متهم پرونده فرقه بهاييت به زودي به دادگاه مي‌رود
معاون امنيت دادسراي تهران درباره پرونده تشكل غيرقانوني بهاييت كه اقداماتي غيرقانوني انجام مي‌دادند نيز اظهار كرد: اتهام اين افراد ايجاد تشكيلات غيرقانوني و جاسوسي به نفع بيگانگان است. قرار مجرميت 7 متهم اين پرونده صادر شده كه با صدور كيفرخواست، احتمالا پرونده هفته آينده به دادگاه ارسال مي‌شود.
كانون مدافعان حقوق بشر هر وقت مجوز بگيرند مي‌توانند فعاليت كنند
حداد درباره پلمپ كانون مدافعان حقوق بشر كه پرونده آن در اين معاونت مطرح است، خاطر نشان كرد: مسوولان اين كانون، براي كانون مجوز دريافت نكرده بودند. علي‌رغم اينكه چندين بار وزارت كشور به آن‌ها تذكر مي‌دهد متاسفانه آن‌ها اقدام نمي‌كنند تا اين‌كه كميسيون ماده 10 احزاب وزارت كشور براي پلمپ و تعطيلي اين دفتر درخواست مطرح كرده كه با درخواست وزارت كشور و تحقيقات به عمل آمده از سوي وزارت اطلاعات، اين دفتر پلمپ شد و پرونده آن در دادسرا مفتوح است. اگر براي اخذ مجوز اقدام نكنند پرونده براي تعطيلي هميشگي، به دادگاه ارسال مي‌شود و هر وقت مجوز بگيرند مي‌توانند فعاليت كنند.

No comments:

Post a Comment