Sunday, February 22, 2009

نظرسنجی؛ اعراب رژیم تهران را دشمن خود می‌ دانند



نظرسنجی تلویزیون الجزیره: ۹۰ درصد اعراب، نظام سیاسی حاکم بر ایران را دشمن خود می ‌دانند
یک نظرسنجی از سوی تلویزیون الجزیره که از روز شنبه ۲۶ بهمن تا پنج شنبه اول اسفند ۱۳۸۷ ادامه داشت و در آن ۲۷۱۹۴ نفر شرکت کردند، نشان می‌دهد ملت‌های عربی به شدت از سیاست‌های نظام حاکم بر ایران ناراضی هستند و در پاسخ به این سؤال «..که به جای دشمنی با ایران بهتر است از دستاوردهای انقلاب آن استفاده کنیم» ۹۰ درصد آنها جواب منفی دادند. این پاسخ در حالی به دست می‌آید که بیشتر نظرسنجی‌های سابق الجزیره حاکی از حمایت اعراب از جنبش‌های اسلامی و از جمله حزب‌الله و حماس بود.
عواملی چون دخالت در عراق، لبنان و فلسطین و حمایت از گروه‌های شیعه در اقصی نقاط مناطق عربی، این پندار را تقویت کرده که جمهوری اسلامی در جهت توسعه‌طلبی و ترویج نظام ولایت فقیه خود در کشورهای عربی گام برمی‌دارد.
علاوه بر این ادامه تنش بر سر پرونده هسته‌ای و زندگی در سایه خطرات ناشی از آن ، بسیاری از مردم منطقه را به این نتیجه رسانده است که نظام حاکم بر ایران در جهت صلح و ثبات منطقه پیش نمی‌رود و برای آنها یک تهدید دائمی به حساب می‌آید.
در این میان سیاست‌های جنگی دولت ایران در لبنان و غزه و ادعاهای ارضی بر ضد پادشاهی بحرین نتایج منفی سنگینی برای حاکمان تهران داشته است. در این ارتباط حتی دوستان جمهوری اسلامی چون گروه‌های اسلامی در مصر ،اردن ، کویت ، الجزایر و سودان بر ضد سیاست های تهران لب به اعتراض گشودند. بالا رفتن تعداد کشته‌ها در جنگ اخیر غزه ، این برداشت را در میان اعراب ایجاد کرده که روحانیون حاکم بر ایران برای رسیدن به مقاصد سیاسی خود، با گوشت و خون کودکان فلسطینی و لبنانی تجارت می‌کنند.
چنین چرخشی در افکار عمومی جهان عرب نسبت به جمهوری اسلامی بیانگر این مسأله است که سیاست‌های حکومت ایران در خاورمیانه با نتایج معکوس روبرو شده است.

No comments:

Post a Comment