Wednesday, February 25, 2009

دستگيري هاي گسترده، اجراي حکم شلاق

دستگيري هاي گسترده، اجراي حکم شلاق
يک هفته با حقوق بشر - چهارشنبه 7 اسفند 1387 [2009.02.25]
سامان رسول پورs.rasoulpour@gmail.com

roozonline
درنخستين هفته اسفند،دانشجويان و دراويش به صورت فله اي بازداشت شدند.دادگاه تجديد نظر سنندج احکام اعدام و 15 سال حبس دو فعال دانشجويي را تاييد کرد. دو فعال زن کارگري در سنندج شلاق خوردند. دو وبسايت حامي محمدخاتمي مسدود و دو فعال هم با وثيقه آزاد شدند.
شمار بازداشتهاي اين هفته بسيار زياد بودو شايد هم کم سابقه.نخست اينکه حدود 70 دانشجوي دانشگاه صنعتي امير کبير بدنبال اعتراضات دانشجويي اين هفته که نسبت به دفن اجساد سربازان ايراني در دانشگاه برپا شده بود، از سوي نيروهاي انتظامي و امنيتي بازداشت شدند. از اين ميان شماري از بازداشت شدگان پس از يک روز بازداشت آزاد شدند و شماري ديگر کماکان در زندان ماندند. در ميان بازداشت شدگان اسامي فعالاني همچون عباس حکيم زاده،احمد قصابان، نريمان مصطفوي و مهدي مشايخي هم ديده مي شود. همزمان، اين اعتراضات دانشجويي با دخالت لباس شخصيها به خشونت کشيده شد و شماري از دانشجويان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.
آنسوتر،پس از تخريب حسينيه دراويش نعمت اللهي در تخت فولاد اصفهان،شماري از دراويش به نشانه اعتراض در صدد بر آمدند تا تجمعي در مقابل ساختمان مجلس برپا کنند اما با ممانعت نيروهاي انتظامي و امنيتي مواجه شدند و بدنبال اين تجمع قريب 70 تن از دراويش از سوي نيروهاي پليس بازداشت شدند.
علاوه بر بازداشتهاي فله اي اين هفته شماري ديگر از فعالين صنفي نيز دستگير شدند. از اين ميان، اکبر پير هادي،يکي ديگر از اعضاي سنديکاي اتوبوسراني د بازداشت گرديد. همچنين رحيم بوستاق، عضو هيات مديره سنديکاي شرکت کشت و صنعت هفت تپه دستگير شد.
از بازداشتها که بگذريم، محکوميتهاي اين هفته هم کم نبودند. نخست اينکه دادگاه تجديد نظر استان کردستان، حکم اعدام حبيب الله لطيفي، فعال دانشجوي سنندجي را تاييد کرد. باز هم در کردستان، دادگاه تجديد نظر، حکم 15 سال حبس در تبعيد ياسر گلي فعال دانشجويي سنندجي را تاييد کرد وي همزمان به زندان بافق کرمان تبعيد گرديد.در تبريز هم دو فعال مدني به نامهاي حميد والايي و غلام نجفي به اتهام تبليغ عليه نظام به تحمل يکسال حبس محکوم شدند. سه ماه تعزيري و 9 ماه تعليقي به مدت 5 سال. همچنين در بانه، يک نوجوان کرد به نام زانا کريمي به اتهام همکاري با گروههاي مخالف به تحمل 9 ماه حبس محکوم گشت.و بالاخره، مقداد اسلامخواه، فعال دانشجويي دانشگاه امام حسين به اتهام تشکيل نهاد غيرقانوني به تحمل پنج ماه حبس محکوم گرديد. در همين حال جلسه رسيدگي به اتهامات سهراب کريمي،فعال دانشجويي کرد در شعبه 30 دادگاه انقلاب برگزار گرديد. اتهام وي اقدام عليه امنيت کلي ذکر شده است.
در سنندج،احکام شلاق دو فعال زن به اجرا درآمد که اعتراضاتي را هم در پي داشت.۷۰ ضربه شلاق براي سوسن زازاني و ۱۵ ضربه هم براي شيوا خيرآبادي. اين دو فعال کارگري زن پيشتر در مراسم بزرگداشت روز جهاني کارگر در شهر سنندج دستگير شده بودند. حکم آنها روز 30 بهمن در سنندج به اجرا در آمد.
هادي قائمي، سخنگوي کمپين بين المللي حقوق بشر در ايران در اين باره گفت: "اجراي اين احکام غير انساني و سبعانه شلاق نشان دهنده بي احترامي کامل به حقوق شهروندان ايراني توسط باند تندروهاي داخل قوه قضائيه است که مصمم هستند که کارنامه حقوق بشر ايران را به پائين ترين سطح ممکن برسانند". شيرين عبادي هم در همين ارتباط گفت: "من متأسفم که افرادي به علت فعاليت‌هاي کارگري به شلاق محکوم شدند؛ يعني مجازاتي که برخلاف ضوابط حقوق بشر است".
آنطرفتر،دو وبسايت حامي محمدخاتمي در ايران مسدود شدند.دو وبسايت "ياري نيوز" و " ياري" از مبارزات انتخاباتي خاتمي حمايت مي کردند.
و همزمان با همه اين برخورها،دو فعال دربند، با قرار وثيقه آزاد شدند.سحر يزداني،فعال دانشجويي و عبدالله عباسي جوان، فعال آذربايجاني.

No comments:

Post a Comment