Saturday, February 28, 2009

کانادایی ها یک هفته را به عنوان هفته زن اعلام کردند


سمانه موسوی 10 اسفند 1387 مدرسه فمینیستی : در سال 1977، مجمع عمومی سازمان ملل متحد فراخوانی صادر و یک روز را به عنوان روز جهانی زن برای دستیابی به حقوق زنان و صلح جهانی، اعلان نمود. به تبع آن، دولت کانادا 8 مارس را به عنوان روز جهانی زن برگزید.
هر ساله در این روز، کانادایی ها حرکت بسوی برابری و مشارکت کامل برای زنان را گرامی می دارند و برای کاهش موانع بر سر دستیابی زنان به برابری و دیگر خواسته هایشان برنامه ریزی می کنند و چشم انداز آینده را در جهت دستیابی به برابری برای همه زنان و در همه ابعاد و جنبه های زندگی شان مورد توجه قرار می دهند.
علاوه بر آن، به مناسبت روز جهانی زن، به مدت یک هفته، به بررسی مجموعه ای از رویدادها، نتایج و فعالیت هایی که یادآور این روز در سراسر کشور است می پردازند. هفته جهانی زن در سال 2009 از دوشنبه 2 مارس آغاز م یشود و با بزرگداشت روز جهانی زن در یکشنبه 8 مارس پایان می گیرد.
موضوع امسال کانادایی ها برای روز / هفته جهانی زن سال 2009 : رهبری قدرتمند + زنان قدرتمند + جهان قدرتمند = برابری
موضوعی که امسال رسما به مناسبت روز جهانی زن اعلام شده: «رهبری قدرتمند + زنان قدرتمند + جهان قدرتمند = برابری» است. دلایل انتخاب این موضوع برای موضوع 8 مارس امسال طی اطلاعیه ای چنین بیان شده است: «این موضوع بازتاب اعتقاد راسخ ما به مشارکت و دسترسی فزاینده زنان به وظایف رهبری است. فرصت های مناسب به پیشرفت زنان و دختران کمک خواهد کرد، تمام استعدادهای نهان و پتانسیل شان را آزاد کنند و به آرزوهای شان واقعیت ببخشند، و کمک می کند تا کانادایی مترقی تر و کامیاب تر بنا نهاده شود. برای کانادایی ها، برابری به مفهوم اشتراک زنان و مردان در مسئولیت ها، تعهدات، وظایف و هم چنین فرصت ها و پاداش ها، در زندگی و محل کار است.»

No comments:

Post a Comment