Tuesday, February 24, 2009

شرودر انتقاد جامعه‌ی جهانی به ایران را نمایندگی کرده است


شرودر انتقاد جامعه‌ی جهانی به ایران را نمایندگی کرده است
دويچه وله : پیشرفت ایران در مسیر دستیابی به سلاح‌های اتمی واکنش‌های جهانی را برانگیخته است.دولت آلمان روز دوشنبه (۲۳ فوریه) خواستار پیشرفت‌های جدی در روند مذاکرات با ایران بر سر برنامه‌ی مناقشه‌برانگیز اتمی جمهوری اسلامی شد.دولت آلمان تاکید می‌کند که گرهارد شرودر، صدراعظم پیشین آلمان، در جریان سفر شخصی‌اش به ایران، انتقاد جامعه‌ی جهانی به برنامه‌ی اتمی جمهوری اسلامی را نمایندگی کرده است.طبق اظهارات ینس پلوتنر Jens Plötner سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی آلمان، اینک واکنش سازنده‌ی ایران به پیشنهادهای گروه ۵+۱ جهت حل بحران اهمیت فوق‌العاده‌ای پیدا کرده است. بنا به گفته‌ی پلوتنر، یکی از گام‌های ایران بایستی چشم‌پوشی از غنی‌سازی اورانیوم باشد.
آلمان دلیلی برای انتقاد به شرودر نمی‌بینددولت آلمان همچنین هیچ دلیلی برای انتقاد به گرهارد شرودر برای سفرش به ایران نمی‌بیند. توماس اشتگ Thomas Steg جانشین سخنگوی دولت آلمان، روز دوشنبه (۲۳ فوریه) در برلین گفت که آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، چنین ارزیابی می‌کند که گفت‌وگوی شرودر با مقام‌های ایرانی با سیاست‌آلمان در قبال ایران همخوانی داشته است.رولف موتسه‌نیش Rolf Mützenich عضو فراکسیون حزب سوسیال دمکرات در مجلس نمایندگان آلمان، نیز معتقد است که سفر شرودر در مناسب‌ترین زمان ممکن انجام شده است. این کارشناس مسایل ایران به خبرگزاری آلمان dpa گفت: «ما باید دریابیم که پس از باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، آیا ایران نیز برای در پیش گرفتن سیاستی جدید آماده است یا نه. چنین چیزی را تنها می‌توان در محل دریافت.» طبق گفته‌ی این سیاستمدار حزب سوسیال دمکرات، صدراعظم پیشین آلمان که به‌خاطر مخالفت‌اش با جنگ عراق، در منطقه با احترام و اعتماد روبروست، برای روشن شدن این امر، در زمانی مناسب به تهران سفر کرده است.
نگرانی آمریکا از "معضل عاجل" ایرانطبق اظهارات مقام‌های آمریکایی، گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد که ایران اکنون برای ساختن بمب اتمی، به اندازه‌ی کافی اورانیوم غنی‌شده در اختیار دارد.به همین دلیل آمریکا جامعه‌ی جهانی را فراخوانده است تا سریعا در برابر ایران واکنش نشان دهد. هفته‌ی گذشته، کاخ سفید اعلام کرد که ایران معضلی عاجل است که بایستی سریعا به آن پاسخ داد.از نظر واشنگتن، تا زمانی که ایران خواست‌های سازمان ملل متحد را اجرا نکند، جامعه‌ی جهانی نمی‌تواند در مورد صلح‌آمیز بودن اهداف برنامه‌ی اتمی این کشور اطمینان خاطر داشته باشد.نظر مثبت فرانسه در مورد سفر شرودر به ایرانبه نظر می‌رسد که سفر شرودر به ایران، نه تنها با سیاست‌های آلمان، بلکه با سیاست‌های دیگر کشورهای اروپایی نیز هم‌جهت بوده باشد. وزارت امور خارجه‌ی فرانسه، در ارتباط با این دیدار، اعلام کرده است که با توجه به نگرانی‌های جهانی در مورد برنامه‌ی اتمی جمهوری اسلامی، هر دیداری که "توجه به وظایف بین‌المللی" را به ایران "یادآوری" کند، "مفید" خواهد بود.
انتقاد شخصیت‌های دولت ائتلافی آلمانسفر شرودر به ایران با انتقادهایی هم همراه بوده است. در این میان، انتقادهای برخی از اعضای احزاب دولت ائتلافی آلمان بیشتر متوجه دیدار گرهارد شرودر با محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری ایران، بود.گرت وایس‌کیرشن Gert Weisskirchen سخنگوی امور سیاست خارجی فراکسیون حزب سوسیال دمکرات، به روزنامه‌ی "دی ولت" گفت، وی به شرودر توصیه کرده است که سفر به ایران را به پس از انتخابات ریاست جمهوری این کشور موکول کند و نشان دهد که کسی تمایل ندارد احمدی‌نژاد را دوباره در مقام ریاست جمهوری ایران ببیند.اکارت فون کله‌دن Eckart von Klaeden سیاستمدار مسایل خارجی حزب دمکرات مسیحی، نیز در گفت‌وگویی به رادیو "دویچلند فونک" گفت، دیدار گرهارد شرودر و محمود احمدی‌نژاد زیانبار بوده و در خدمت مبارزه‌ی انتخاباتی احمدی‌نژاد قرار خواهد گرفت. کله‌دن خواستار تشدید تحریم‌ها علیه ایران در صورت عدم پاسخ جمهوری اسلامی به پیشنهادهای جدید آمریکا شد.
انتقاد اپوزیسیون آلماناسکار لافونتن Oskar Lafontaine رییس حزب چپ آلمان نیز از جمله کسانی بود که به صف منتقدان سفر شرودر به تهران، با توجه به نزدیک بودن انتخابات ریاست جمهوری ایران، پیوست. لافونتن در گفت‌وگو با روزنامه‌ی "فولکس تسایتونگ" (سه‌شنبه ۲۴ فوریه) در عین حال، از هم‌حزبی سابق خود، گرهارد شرودر، به‌خاطر اصل دیپلماسی گفت‌وگو، حتی با رییس دولت ایران، حمایت کرد. امتناع شرودر از موضع‌گیری در مورد سفر ایرانگرهارد شرودر، صدراعظم پیشین آلمان و عضو حزب سوسیال دمکرات، روز دوشنبه (۲۳ فوریه) پس از سفر چهار روزه‌اش به ایران، به آلمان بازگشت. او گر چه خود از موضع‌گیری در مورد سفرش به ایران امتناع کرده، اما اعلام کرده است که می‌خواهد نتایج سفرش را به اطلاع فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه‌ی آلمان، برساند. سفیر آلمان در ایران نیز که در تمامی گفت‌وگوها شرکت داشته، گزارشی را در این مورد تنظیم خواهد کرد.دولت آلمان اعلام کرده است که در برنامه‌ریزی و زمینه‌سازی سفر شخصی گرهارد شرودر به ایران دخالتی نداشته، اما قصد این سفر پیشتر به اطلاع دفتر صدارت عظما رسیده بوده است

No comments:

Post a Comment