Wednesday, February 25, 2009

اين چه نوع تكريمي است؟

اين چه نوع تكريمي است؟
احمد زيدآبادي - چهارشنبه 7 اسفند 1387 [2009.02.25]

roozonline
در ايران به ندرت كسي يافت مي‌شود كه در جريان جنگ هشت ساله بين ايران و عراق، برادري، دوستي، ‏خويشاوندي و يا فاميلي را از دست نداده باشد.‏
از اين رو، تقريبا همه مردم ايران نسبت به كساني كه در آن جنگ كشته، اسير، مجروح يا معلول شدند، ‏احساس احترام و دين مي‌كنند، حتي آن دسته از افرادي كه نسبت به ادامه جنگ در سال‌هاي بن بست آن، انتقاد ‏و اعتراض دارند.‏
از نظر من، ادامه جنگ با عراق بخصوص از زماني كه در مورد نتيجه نهايي جنگ و اينكه نبايد طرف برنده ‏و بازنده‌اي داشته باشد، اجماعي جهاني صورت گرفت، موجه نبوده است. اما اين انتقاد متوجه تصميم‌گيران و ‏فرماندهان ارشد است و نه نيروهاي وظيفه يا داوطلبي كه جان بر سر اين ماجرا باختند و يا رنج اسارت و ‏جراحت و معلوليت را به جان خريدند.‏
بارها نوشته‌ام كه دهها دوست و خويش و آشناي من كه در جبهه جنگ شهيد، اسير يا زخمي شدند، از نقطه ‏نظر اعتقادي و سياسي هيچ شباهتي به آنچه امروز عده‌اي ادعاي آن را دارند، نداشتند و عموما از خوش قلب ‏ترين و نيك نفس ترين شهروندان ايراني بودند.‏
تكريم آن شهيدان البته وظيفه همه ماست، اما آيا آنچه اين روزها به نام آنها انجام مي‌شود، به واقع تكريم است ‏يا تجارت سياسي با خون آنان؟
چند سالي است كه محافلي تحت نام تكريم شهيدان، اصرار دارند كه بقاياي شهداي گمنام را در مكان‌هاي ‏عمومي از قبيل تفرجگاهها، ميادين شهرها و دانشگاهها به خاك بسپرند.‏
طرح دفن اجساد در ميدان‌هاي شهرها با واكنش شماري از چهره‌هاي سياسي برجسته مواجه و در نتيجه رها ‏شد. در پاره‌اي از تفرجگاههاي پايتخت و شهرهاي بزرگ اين كار صورت گرفت و اينك اين اقدام با سر و ‏صداي بسيار در دانشگاههاي اصلي كشور در حال انجام است.‏
چنين اقداماتي بدون ترديد، ربطي به پاسداشت شهيدان ندارد، بلكه برنامه‌اي سياسي براي فربه كردن نوعي ‏ايدئولوژي است كه در عرصه عمل با تنگنا روبرو شده است.‏
براي اينكه نشان دهم انگيزه اين نوع تحركات سياسي است، از مدافعان اين تحركات مي‌پرسم كه:‏
در بين كشورهاي جهان، كداميك براي بزرگداشت شهدايشان اقدام به دفن آنها در محل‌هاي عمومي كرده‌اند؟در تاريخ اسلام كجا سراغ داريم كه پيامبر يا خلفاي راشدين و يا امامان شيعه، خواسته باشند بقاياي شهداي ‏عصر خود را در معابر و مراكز عمومي به خاك بسپارند؟
وقتي چنين اقدامي نه در تاريخ مذهبي ما سابقه دارد و نه در بين ديگر ملت‌هاي جهان، اصرار بر انجام آن، ‏چه انگيزه‌اي در بر دارد؟
حال، به فرض عده‌اي هم به هر دليلي علاقمند به خاكسپاري اجساد شهيدان در محل خاصي باشند، آيا جلب ‏رضايت افرادي كه در آن محل زندگي، رفت و آمد و تحصيل مي‌كنند، شرط انجام اين كار نيست؟
به نظر من، اگر به فرض، مجموع دانشجويان يك دانشگاه خواستار دفن شهيدان در دانشگاه خود باشند، مانعي ‏براي اين كار نيست، اما اصرار عده‌اي اندك بر تحميل نظر خود به اكثريت دانشجويان چه توجيهي دارد؟
ممكن است گفته شود كه اكثريت دانشجويان دانشگاههاي تهران، صنعتي شريف، پلي‌تكنيك و علم و صنعت با ‏دفن شهيدان در دانشگاه متبوع خود موافقند. خب! اگر چنين است آيا نمي توان با برگزاري يك همه پرسي در ‏سطح دانشگاه نظر مثبت دانشجويان را در اين باره احراز كرد تا معترضان هم در مقابل اين رفتار دمكراتيك ‏تسليم شوند؟
از اين گذشته، اگر تكريم شهيدان به دفن آنها در مراكز عمومي حساس و مهم است، چرا اجساد را در محل ‏هيئت دولت، مجلس شوراي اسلامي، دفتر رئيس قوه قضائيه و ساير مراكز سياسي و اداري كشور دفن ‏نمي‌كنيد و دانشگاهها را براي اين كار انتخاب كرده‌ايد؟
در شهر زادگاه من، سيرجان، پارك كودكي است كه پس از انقلاب به نام پارك هادي نامگذاري شده است. اين ‏پارك از آنجا كه روبروي سينما و مهمانسراي جهانگردي و دبيرستان ابن سيناست، محل مناسبي براي مطالعه ‏دانش آموزان و بازي بچه‌ها و تفريح خانواده‌هاست.‏
من كه در طول دوران دبيرستان، مشتري دائمي كتابخانه مستقر در پارك بودم، سال گذشته در سفرم به ‏سيرجان، ياد دوران نوجواني خود و در نتيجه ياد پارك هادي افتادم و از خانواده‌ام خواستم كه دسته جمعي ‏سري به آنجا بزنيم.‏
آنها به من گفتند كه ديگر مدت‌هاست هيچ خانواده‌اي به پارك هادي نمي‌رود، زيرا در وسط پارك مقبره‌اي ‏ساخته‌اند كه سبب حزن و اندوه مردم و ترس و هراس كودكان مي‌شود.‏
آنها راست مي گفتند. وقتي به پارك رفتم كسي در آنجا حضور نداشت، فقط زني با چادر سياه بر روي مقبره ‏وسط پارك نشسته بود و ناله مي‌كرد.‏
دلم به حال زن سوخت و بيشتر از آن به حالي شهيداني كه در آن مقبره آرميده بودند. آيا آنها رضايت داشته‌اند ‏كه يك پارك عمومي به علت دفن آنها در آن محل به منظقه‌اي متروك و حزن‌آلود تبديل شود؟‏ ‏ظاهرا آنها كه در پي كاسبكاري سياسي با خون شهيدان هستند، به رضايت شهيدان نمي انديشند
.‏

No comments:

Post a Comment