Monday, March 9, 2009

بیانیه‌ کمیته‌ حق تحصیل دانشجویان بهایی


انتشار: فعالان حقوق بشر در ایران
بیانیه‌ کمیته‌ حق تحصیل بهاییان در رابطه با وقایع اخیر دانش‌گاه امیرکبیر
وقایع اخیر در دانش‌گاه امیرکبیر بار دیگر دانش‌جویان ایران را به نقطه‌ی مشترکی که همانا سرکوب توسط حکومت ایدئولوژیک اسلامی است رساند، نقطه‌یی که در طی سال‌های استقرار نظام اسلامی و پیش از آن نیز دانش‌جویان طیف‌ها و عقاید مختلف را به یک‌دیگر پیوند داده بود.
در ماه گذشته دانش‌گاه امیرکبیر آبستن حوادث تلخی بود که موجب پایمال شدن شرافت و ارزش دانش‌جویان شد. این وقایع که با بازداشت تعدادی ازاعضای انجمن اسلامی و سایر دانش‌جویان امیرکبیر در مراسم بزرگ‌داشت مهندس بازرگان آغاز شده بود، با اعتراض دانش‌جویان نسبت به دفن شهدا در صحن دانش‌گاه ادامه یافت که پی‌آمد آن ضرب و شتم دانش‌جویان معترض و در نهایت بازداشت ده‌ها تن از دانش‌‌جویان دانش‌گاه امیرکبیر بود.
طبق آخرین اخبار، هم‌اکنون ۴ دانش‌جوی دانش‌گاه امیرکبیر؛ مجید توکلی ، حسین ترکاشوند ، اسماعیل سلمانپور و کوروش دانشیار که نزدیک به یک ماه است در اعتصاب غذا هستند، به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده‌اند. مشاهده‌ی چنین وقایعی برای ایرانیان که زمانی وطن‌شان منشأ تمدن عالم و مبدأ عزت و سعادت بنی آدم بوده، بسیار تأسّف‌بار است. بدین وسیله کمیته‌ی حق تحصیل بهاییان نگرانی خود را در مورد سلامت این دانش‌جویان و هم‌چنین نقض حقوق بشر در رابطه با حقوق انسانی آنان اعلام داشته و خواستار بهبود وضعیت روانی و جسمانی این افراد در زندان و نیز رسیده‌گی عادلانه به پرونده‌ی آنان تا وصول به آزادی قطعی است.
اعتراض و انتقاد مسالمت آمیز از حقوق طبیعی افراد جامعه است اما متأسفانه بر خلاف کشورهای دموکراتیک و خواهان ترقی و پیشرفت که هم‌واره از دانش‌جویان به عنوان پرچم‌داران اندیشه حمایت می‌شود ، عکس‌العمل مسئولان کشور ایران در قبال اعتراضات دانش‌جویی نشان می‌دهد که آنان نه تنها تاب تصادم افکار و پذیرش اندیشه‌ها و انتقادات سازنده از سوی دانش‌جویان ژرف‌اندیش را ندارند، بل‌که هیچ‌گونه انعطاف و مدارایی نیز در قبال چنین اعتراضاتی از خود نشان نداده و آن‌را به شدیدترین شکل ممکن سرکوب می‌کنند.

No comments:

Post a Comment