Monday, March 2, 2009

بیانیه دانشجویان متحصن دانشگاه صنعتی اصفهان


بیانیه دانشجویان متحصن دانشگاه صنعتی اصفهان
بیانیه ‌ دانشجویان حاضر در تجمع دانشجویی مورخ 11/12/1387 در اعتراض به محدودیتهای ایجاد شده در دانشگاه صنعتی اصفهانما دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان با شرکت در این تجمع خود ‌جوش با پرهیز از هر گونه خشونت و توهین، ضمن اعتنای کافی و وافی به منطق و استدلال و آزادی بیان و پس از بیان؛ و احترام به شعور دانشجویی و با تقبیح هوچی ‌گری وعوام ‌فریبی، ذهن دانشگاهیان را به نکات مطروحه در ذیل معطوف میداریم:
1- پیش ‌بینی صاحبنظران مبنی بر ایجاد محدودیت ‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی در دولت نهم با پیشامد ‌های رخ ‌داده در طی زمامداری این دولت به تحقق پیوست. در رویکردی انضمامی به دانشگاه و بالتبع دانشگاه صنعتی اصفهان، شاهد اعمال محدودیت ‌های قانونی و غیر ‌قانونی اعم از تلاش در جهت منفعل نمودن تشکل ‌های دانشجویی منتقد، کانون ‌های فرهنگی و مجامع استانی، امنیتی کردن فضای دانشگاه با احضار پی در پی دانشجویان به بهانه ‌های واهی به کمیته ی انضباطی، بی ‌احترامی به حرمت انسانی دانشجویان از طریق اجرای طرح زمانبندی شده «تفکیک جنسیتی» و الزامات محدودیت آور بر دختران دانشجو و تجاوز به حریم خصوصی دانشجویان هستیم که جز مخدوش نمودن فضای آزاد و انتقادی دانشگاه ثمری نداشته است.
2- با آغاز به کار مدیریت فعلی دانشگاه صنعتی اصفهان، انجمن اسلامی دانشجویانِ این دانشگاه به عنوان یکی از تشکلهای منتقد سیاستهای جاری در وضعیت بغرنجی قرار گرفت. دخالت ‌های ناروای مدیریت در امور داخلی تشکل و سوءاستفاده از اختلاف نظر در میان اعضای آن جهت تنش ‌زایی در مجموعه، نخستین پروژه ‌ای بود که با هوشیاری قاطبه اعضای انجمن ناکام ماند. پای ‌بندی به قانون و تاکید بر لزوم حفظ فضای آرام دانشگاه و پرهیز از عمومی کردن مباحث طرح شده میان مدیریت دانشگاه و انجمن اسلامی و اعتقاد به اولویت تنویر افکار عمومی و روشنگری بر هر امر دیگری باعث گشت که طی دو سال اخیر و همزمان با از سرگیری مجدد فعالیتهای انجمن و با وجود انواع موانع پیش ‌رو، شاهد رشد و گسترش چشمگیر عملکرد این تشکل و استقبال معنا ‌دار دانشجویان باشیم که در مشارکت گسترده آنان در انتخابات شورای عمومی و برنامه ‌های انجمن نمود یافت. اهتمام صورت گرفته در حوزه ‌هایی نظیر نشریات، کمیسیون زنان، سخنرانیهای تالاری، کتابخانه، گپ ‌های آزاد دانشجویی، کانون نمایش و... گواهی روشن بر صدق این مدعا و موفقیت نسبی انجمن در نیل به اهداف خویش است.
3ـ نکته مشترک در تمامی روندهای ذکر شده در بالا، همسویی مدیریت دانشگاه با خواسته ‌های ناحق عده ‌ی معدود و مشخصی از دانشجویان است که در پرده ‌ی مدعیات دینی و با اهداف سیاسی ـ اجتماعی، سعی در ایجاد «فضای پلیسی» و زیر پا ‌نهادن آزادی ‌های فردی و مدنی داشته ‌اند، به طوری که می ‌رود تحمیل عقیده به غیر ‌منطقی ‌ترین نحو ممکن به عرف دانشگاه بدل گردد.
جنجالهای رخ ‌داده در روزهای اخیر پیرامون سخنرانی دکتر محمد مجتهد شبستری و تعلیق موقت فعالیت انجمن اسلامی دانشجویان در عین قانونی بودن تمامی مراحل اجرای آن، آخرین حلقه از چنین زنجیره ‌ی شوم و عبثی است که طی آن «استبداد دینی» به عریان ‌ترین شکل آن، خود را هویدا ساخت.دانشجویان تجمع ‌کننده ضمن آنکه مجموعه چنین اقداماتی را محکوم می ‌نماید، خواستار لغو کلیه کجروی ‌ها و محدودیت ها و در راس آنها، بازگشایی انجمن اسلامی دانشجویان و متعاقب آن برگزاری انتخابات شورای عمومی این تشکل هستند؛ باشد که اعتماد از دست ‌رفته دانشجویان در شایستگی مسئولین در حفظ کیان و استقلال دانشگاه از مراکز قدرت، احیاء گردد.بدیهی است در صورت عدم رسیدگی به خواسته ‌های تجمع ‌کنندگان، این تجمع در روزهای آتی پیگیری خواهد شد.

No comments:

Post a Comment