Tuesday, February 3, 2009

محدوديت در سفر مطالعاتي استادان دانشگاه وزیر علوم : من اگر جای شما (استادان دانشگاه) بودم در فرصت مطالعاتی می‌رفتم قم


محدوديت در سفر مطالعاتي استادان دانشگاه وزیر علوم : من اگر جای شما (استادان دانشگاه) بودم در فرصت مطالعاتی می‌رفتم قم
فرهنگ آشتی : مشکلات داخلی و نوعی نگاه منفی به سفر استادان به اروپا و آمریکا، در کنار تحریم‌های بین‌المللی فراهم شدنِ فرصت‌های مطالعاتی برای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها را با چالش‌های جدی روبه‌رو کرده است. مدیر‌کل پژوهشی وزارت علوم از مشکل‌تراشی کشورهای اروپایی و آمریکا در این رابطه می‌گوید و برخی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها به مخالفت‌های داخلی و وجود نوعی نگاه منفی در مسئولان دولتی که فرصت‌ مطالعاتی و سفر خارجی را به حرام کردن پول تعبیر می‌کنند، اشاره دارند.مدیر‌کل پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به خبرگزاری مهر گفته است که مشکلات اخذ ویزا و ارایه نشدن امکانات علمی و مطالعاتی برای اعضای هیئت علمی در کشورهای اروپای غربی و آمریکا، تمایل اعضای هیئت علمی برای رفتن به فرصت مطالعاتی را کم کرده است. این در حالی است که فضای دانشگاهی کشور به شدت نیازمند تبادل آرا و اندیشه‌ها با جامعه علمی جهان است.در همین حال دکتر حسين علی افخمی، مدیر گروه ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه‌ علامه طباطبایی به خبرنگار فرهنگ‌آشتی گفت:« دیپلماسی ایران همیشه روی این موضوع اثر گذاشته و تغییراتی که صورت می‌گیرد به ضرر اعضای هیئت علمی بوده است. ما با کشورهایی مثل آمریکا و انگلستان سال‌هاست مشکل داریم و اگر چه به ظاهر تحریمی در کار نبوده، اما در عمل جامعه دانشگاهی برای تعامل علمی با این کشورها که کشورهای مهمی هم هستند، با مشکل روبه‌رو بوده‌ است.» وی افزود: «برای گرفتن فرصت مطالعاتی، در داخل کشور یک سری مراحلی وجود دارد، اما در دو سه سال گذشته یک فرایند بسیار پیچیده‌ای ایجاد شده و نوعی تفسیر وجود دارد که سفرهای علمی خدمت به بیگانگان و فروش علم است؛ کما اینکه یکی از معاونان وزارت علوم گفته بود، به برخی از کشورها نباید بروید و در بعضی سمینارها حضور نداشته باشید. این بحث در حوزه علوم اجتماعی جدی‌تر است و نداشتن دیپلماسی مناسب و نگاه توطئه‌ای که در دوره جدید در وزارت علوم دیده می‌شود نتیجه مثبتی برای جامعه دانشگاهی نداشته است».
مگر در حال جنگ هستیم؟دکتر افخمی همچنین تصریح کرد: «اگر در زمان جنگ باشیم این محدودیت‌ها قابل توجیه است اما نام این زمان و شرایط فعلی، صلح است و اگر بخواهیم این نگاه منفی را داشته باشیم نمی‌توانیم راحت زندگی کنیم».این استاد دانشگاه و عضو هیئت علمی همچنین تصریح کرد: «در رابطه با تجربه‌های علمی و آموزشی که علیه ما اعمال شده است، در برخی رشته‌های خاص اجازه تحصیل به ما نمی‌دهند».
فرصت مطالعاتی در قمبه عقیده افخمی، در بدنه وزارت علوم دولت نهم نوعی نگرش به ویژه به علوم انسانی وجود دارد که براساس آن نباید علوم از کشور خارج شود. او گفت: «در مراسم معرفی رئیس یکی از روساي دانشگاه‌ها وزیر علوم گفت، من اگر جای شما بودم در فرصت مطالعاتی می‌رفتم قم.» مدیر گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه شرکت در سمینارهای علمی و حضور در کشورهای خارجی فضایی است که ببینیم چه می‌دانیم و چه نمی دانیم، افزود: «متاسفانه نگاه به فرصت مطالعاتی در وزارت علوم نگاه مثبتی نیست و این دید وجود دارد که کسی که به فرصت مطالعاتی می‌رود، پول خرج می‌کند و خوش می‌گذارند».

No comments:

Post a Comment