پاسخ وزیر آموزشوپرورش به سوال خبرنگاران درباره تجمع احتمالی معلمان: ببینیم چطور جولان میدهند!/ آموزشها مسجدمحور میشود / ما توقعات را بالا بردهایم!
فرهنگ آشتی : وزیر آموزش و پرورش در حالی در جمع خبرنگاران حاضر شد که در پاسخگویی به سوالات خبرنگاران به صورت سلیقهای عمل و بیشتر وقت جلسه را صرف قرائت «آمارهای مثبت» از حوزه کاری خود کرد. علیرضا علیاحمدی که در نشستی خبری به مناسبت سیامین سالگرد انقلاب اسلامی برگزار شده بود حاضر میشد وقتی از سوی جمعی از خبرنگاران مورد اعتراض قرار گرفت که چرا پاسخ سوالات را نمیدهد، گفت:«شما به من بگوئید چرا سوالات برخی از شما با دیگران فرق دارد؟» و مشی این رسانهها را «سیاسی» خواند. با این همه او ادعا کرد: « همواره در پی این بودهام که وضع موجود را زیر سوال ببرم و اصلاحات انجام دهم» و عنوان کرد:«هر جا که نیاز باشد مصلحت کشور و آموزش و پرورش را مدنظر قرار داده و فریاد زدهام؛ البته ریسک دارد اما به ریسکش میارزد». این در حالی است که علیاحمدی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از میزان ارتباط وزیر با تشکلهای صنفی پرسید، انگشت اتهام به سوی این تشکلها دراز کرد و گفت:«تا وقتی تشکلها سرنوشت خود را با خارج از کشور گره بزنند نباید انتظار تعامل داشته باشند». این مطالب در حالی عنوان میشد که وزارت آموزش و پرورش در سالهای اخیر یکی از جنجال برانگیزترین بخشهای دولت بوده است. از تجمعات گسترده صنفی گرفته تا کسر بودجه میلیاردی، این وزارتخانه همواره در صدر اخبار باقیمانده و شنیدهها حاکی از آن است که ماه پایانی سال هم آبستن چالشی دیگر برای وزارت آموزش و پرورش خواهد بود. معلمان در حالی قرار است پنجم اسفند بار دیگر برای درخواست مطالبات معوقه خود تجمع کنند، که تنها پاسخ وزیر آموزش و پرورش برای آنها این بود:«صبر میکنیم ببینیم عرصه جولانشان چقدر خواهد بود».
ما توقعات را بالا بردهایم!علیرضا علیاحمدی، وزیر آموزش و پرورش در نشستی که در محل خبرگزاری پانا برگزار شد، در حالی از «دستاوردهای آموزش و پرورش برای ارتقای سطح سواد» سخن به میان آورد که درباره مشکلی که هفته گذشته دانشآموزان استثنایی را از رفتن به مدرسه محروم کرده بود گفت:«ما در کشورمان توقعات را خیلی بالا بردهایم. باید به بچههای استثنایی سرویس ایاب و ذهاب بدهیم، کمک هزینه بدهیم، مخارج بازتوانی بدهیم و سوال من از شما این است که در چند کشور دنیا این فعالیتها انجام میشود؟» و توضیح داد:«امسال هم با همه محدودیتها به اندازه سال قبل اعتبار برای سرویسهای مدارس استثنایی اختصاص دادیم اما مسلماً با توجه به تورم، این مبلغ پاسخگو نبود. حالا باید کسی جواب دهد که آیا آموزش و پرورش به عنوان یک سازمان باید هم مدرسه بسازد، هم ایاب و ذهاب را تامین کند و هم آموزش به دانشآموزان را انجام دهد؟». این سخنان در حالی از سوی وزیر آموزش و پرورش ایراد شد که او چندی پیش نیز مدرسهسازی را وظیفه شهرداری تهران دانسته بود. او در این جلسه با همه انتقاداتی که وجود داشت به بازگویی آماری پرداخت که گویا صرفاً قرار بود نیمه پر لیوان را بازتاب دهند. وزير آموزش و پرورش در این جلسه با اشاره به گسترش نرخ باسوادي در کشور پس از انقلاب اسلامي گفت:«در حاليکه قبل از پيروزي انقلاب اسلامي تنها 48/5 درصد از جمعيت 38 ميليوني کشور باسواد بودند امروز بالاي 85 درصد از جمعيت 70 ميليوني کشور باسواد هستند که اين نتیجه تلاش بزرگ در آموزش و پرورش بوده است». علياحمدي تاکيد کرد:«در جامعه هدف و جوان کشور که سنين 10 تا 39 سال هستند بالاي 95 درصد باسواد هستند که از اين جهت فاصله چنداني با کشورهاي توسعه يافته نداريم». او همچنین با بيان اينکه «اگر امروز بالاي 50 درصد دانشجويان را دختران تشکيل ميدهند به برکت نظام آموزش و پرورش است»، گفت:«پوشش تحصيلي دختران قبل از انقلاب 5/37 درصد بوده است که اين نرخ در حال حاضر به 48 درصد و در دانشگاه به بالاي 55 درصد رسيده است».
آموزشها مسجدمحور میشودوزیر آموزش و پرورش در بخشی دیگر از سخنان خود دیروز در جمع خبرنگاران به «رشد آگاهیهای مذهبی» بعد از انقلاب اشاره کرد و آن را یکی دیگر از دستاوردهای آموزش 12 ساله این وزارتخانه دانست. او در این نشست خبری از وجود 600 دارالقرآن در مدارس خبر داد و از طرح مسجد محوری مدارس نیز سخن گفت اما نتوانست پاسخ قانع کنندهای درباره عملکرد ناموفق معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش در دوسال گذشته ارائه کند و در حالی از ساخت مجتمعهای آموزشی مسجدمحور سخن میگفت، که بر اساس پیشبینیها وزارت آموزش و پرورش سال آینده 8 هزار و هفتصد میلیارد تومان کسری بودجه خواهد داشت.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment