Friday, February 6, 2009

تفکیک جنسیتی کتاب های درسی راهنمایی و نظری


تفکیک جنسیتی کتاب های درسی راهنمایی و نظری
سرمایه : رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در پاسخ به خبرنگار روزنامه «سرمایه» درباره تدوین برنامه ملی درسی و تحول بنیادین در نظام آموزش وپرورش و تاکید وزیر بر تفکیک جنسیتی و جغرافیایی کتاب های درسی گفت: «در برنامه ملی درسی اصول پایدار و حاکم برای کتاب ها در نظر گرفته می شود و متغیرهایی هم نسبت به مخاطب، مقتضیات اجتماعی و سایر موارد وجود دارد. مثلاً در کتاب جغرافیای استان اصول مشترک درباره زیست بوم استان وجود دارد و مسائلی را هم باید برای مخاطب بازشناسی کرد. طبیعی است جغرافیای استان تهران با کهکیلویه و بویراحمد متفاوت باشد. در رشته های فنی و حرفه ای هم اصول حرفه ای داریم ولی با توجه به جنسیت و نیازها رشته های مختلفی تعریف می شود.»بهرام محمدیان ادامه داد: «آنچه در گفته های وزیر آمده این بود که برخی توانایی ها در دختران است که در پسران دیریاب است، آیا نباید نسبت به تعجیل بلوغ در دختران بازخوردی در کتاب های درسی نشان داد.این مساله باید مورد بررسی قرار گیرد. برخی شواهد نشان می دهد باید در برنامه ها، برخی درس های خاص را پیشتر از پسران برای دختران تعریف کرد.»به گفته بهرام محمدیان این تفکیک نباید در دوران ابتدایی اتفاق بیفتد اما تفکیک جنسیتی کتاب های درسی در دوره های راهنمایی و نظری اعمال خواهد شد.وزیر آموزش وپرورش پیش از این بارها بر لزوم تدوین کتاب های درسی براساس جنسیت دانش آموزان تاکید کرده بود. یکی دیگر از پیشنهادهای وزیر آموزش وپرورش امکان ادامه تحصیل دانش آموزان متاهل در مدارس عادی بود که این مساله نیز با واکنش صاحبنظران و کارشناسان مسائل آموزش وپرورش مواجه شد. بهرام محمدیان مخالفتی با این پیشنهاد نکرد: «اعتقادم این است که نمی توان کسی را به خاطر ازدواج از تحصیل محروم کرد. این مشکل دانش آموزان متاهل نیست که وقتی تاهل را انتخاب می کنند از تحصیل بازمی مانند. باید نظام آموزشی نسبت به شرایط آنان انعطاف داشته باشد و این دانش آموزان بتوانند در مدارس خاص درس بخوانند.»رئیس سازمان پژوهش که در سال های گذشته در مقام دبیری شورای عالی آموزش وپرورش همواره بر ضرورت تدوین فلسفه آموزش وپرورش و ایجاد تحول بنیادین در نظام آموزش سخن گفته بود، نیز در جمع خبرنگاران به تشریح عملکرد سه ساله سازمان و روند تدوین فلسفه آموزش وپرورش و برنامه ملی درسی پرداخت.تدوین فلسفه آموزش وپرورش و ایجاد تحول بنیادین از اهداف کلانی بود که توسط محمود فرشیدی وزیر سابق دولت نهم مطرح شد اما با شدت گرفتن مشکلات اجرایی وزارتخانه با برکناری وزیر، در دستور کار علی احمدیوزیر کنونی آموزش وپرورش قرار گرفت.محمدیان درباره مصداق های این تحول و فلسفه ای که قرار است چند سال آینده اساس کار آموزش وپرورش باشد به سرمایه گفت: «تلاش براین است برنامه درسی و نظام آموزش وپرورش در دهه آینده مبتنی بر نظریه اسلامی تعلیم و تربیت باشد یعنی تحولی جدی در آموزش وپرورش اتفاق بیفتد. این بحث مربوط به یک مفهوم کلی است. فلسفه از جنس توصیفات است یعنی بتوانیم به آن تصویری دست پیدا کنیم که در سند چشم انداز 20 ساله کشور از مردم ایران ارائه شده است.»به گفته محمدیان برنامه ملی درسیدر یک کمیته راهبردی تدوین شده و کلیات آن به تصویب شورای عالی آموزش وپرورش رسیده است و با حضور 60 صاحبنظر و کارشناس بخش عمده آن آماده ارائه در نشست علمی است که در اردیبهشت ماه 88 در حوزه تحول بنیادین برگزار می شود. این طرح باید در مراجع قانونی چون شورا ی عالی آموزش وپرورش تصویب و برای اجرا به سازمان پژوهش و برنامه ریزیوزارت آموزش وپرورش ابلاغ شود.

No comments:

Post a Comment