Saturday, February 21, 2009

یونسکو: آثار تاریخی اصفهان در خطرند


خبرگزاری مهر: نماینده یونسکو در ایران از وضعیت آثار تاریخی اصفهان اظهار نگرانی کرد و گفت: به زودی برای بررسی وضعیت موجود به اصفهان می‌روم.
جونکو تانی گوچی با بیان این مطلب در مورد وضعیت آثار تاریخی اصفهان گفت: بر اساس مطالبی که در سایت‌های خبری خوانده‌ام متوجه شدم در ماجرای عبور مترو از چهارباغ اصفهان و همچنین مقدار ارتفاعی که می‌بایست از برج جهان‌نما تخریب می‌شد کوتاهی‌هایی شده است. علیرغم نظر کارشناسان میراث فرهنگی مبنی بر اینکه عبور مترو از چهارباغ به دلیل مرطوب بودن خاک اطراف مدرسه چهارباغ ممکن است باعث رانش خاک و در نهایت به تخریب این اثر متعلق به دوران شاه سلطان حسین صفوی شود، موضوع عبور مترو از این منطقه تاریخی قطعی شده است.
متخصص برنامه‌های فرهنگی دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران تاکید کرد: همچنین دیگر موضوعی که در اصفهان نگرانم کرده رعایت نشدن حریم مسجد جامع اصفهان است که قدمت تاریخی دارد و این موضوع نیز باید بررسی شود. بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده در سه سال گذشته احداث برج جهان‌نما با بیش از 48 متر ارتفاع و 21 طبقه باعث خدشه‌دار شدن حریم منظری میدان نقش جهان شد که در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده بود. همین امر منجر به این شد که یونسکو هفت ماه به ایران مهلت دهد ارتفاع این برج 12 متر از سمت شرقی و 24 متر نیز از سمت ضلع غربی کاهش یابد. در غیر این صورت میدان نقش جهان در فهرست میراث در خطر جای گیرد که در نهایت مقرر شد با کاهش مقدار تعیین شده از ارتفاع موافقت شود.
تانی گوچی با اشاره به اینکه برای پیگیری و صحت مطالب عنوان شده در سایت‌ها به زودی به اصفهان خواهد رفت، گفت: بابد به چشم خود این موضوع‌ها را ببینم

No comments:

Post a Comment