Monday, February 2, 2009


هنرمندان شرقي در گالري ساچي
گزارشي از کوريره دلا سرا از ‏ - سه شنبه 15 بهمن 1387 [2009.02.03]
roozonline‏
گوئيدو سانته وکي
آنها مثل کالاهاي روي پيشخوان مغازه، کنار يکديگر نشسته بودند. در واقع آنها کالا هم هستند، آنها روسپيان تهران ‏هستند که شيرين فخيم، هنرمند ايراني در نمايشگاهي که در گالري ساچي لندن که متعلق به چارلز ساعتچي است، به ‏نمايش گذاشته شده است.‏
‏ روسپيان فخيم، عروسک هايي هستند که در ساخت آنها از مواد مختلفي استفاده شده است، صورت آنها از که از ‏سراميک ساخته شده تا سينه هاي بزرگشان که هندوانه است. لباس زيرشان سکسي است و چکمه هاي بلند پوشيده اند. ‏براي اينکه نشان داده شود که يکي از مدل ها دگرجنسگرا است، پستان بندش پارچه بافته شده است.‏
در همان سالن که متعلق به اهالي سرزمين هزار و يک شب است ولي آثار به نمايش در آمده هيچ ربطي به آن ندارد، ‏تابلوي "مردان خدا" به نمايش گذاشته شده است. مردان ريشو، پشمالو، که چادر گل گلي پوشيده اند و با حالتي شهوت ‏آميزي به هم چسبيده اند، قطعا و مشخصا همجنسگرا هستند: چهره همه شان يکي است و اين اثر متعلق به رامين حائري ‏زاده، هنرمند جوان ايراني که در نمايشگاه ساچي به نمايش درآمده است. اين آثار به گونه اي فاش کننده اسرار و ‏تاثيرگذار هستند. رئيس جمهور ايران مي گويد که در ايران همجنسگرا وجود ندارد. شايد برگزيدن نام "مردان خدا" ‏براي تابلوي به نمايش گذاشته شده با توجه به خشم و خشونتي که در سال 2006، بعد از چاپ کاريکاتورهاي پيامبر در ‏دانمارک برپا شد،خطرناک باشد. شايد تصادفي باشد اما در کاتالوگ نمايشگاه "خاورميانه جديد" که 19 نفر از کشور ‏هاي ايران، سوريه، عراق و الجزاير در آن حضور داشتند، دو نفر نخواستند که چهره شان شناخته شود: يکي از آنها ‏کلاه نقاب دار گذاشته بود و ديگري که در آمستردام زندگي مي کند، هيچ عکسي نگذاشته بود.‏
کارشناسان معتقدند که اگر اين يک رنسانس در دنياي عرب نباشد، قطعا آغاز روند سرمايه گذاري روي آثار هنري ‏است. اخيرا موزه هنر هاي اسلامي در قطر افتتاح شده است؛ ابوظبي بيش از يک ميليارد دلار نفتي را روي يک پروژه ‏با همکاري موزه لوور، سرمايه گذاري کرده است. لينا لازار، از حراجي مشهور ساوتبي، مي گويد:« اين روز ها تعداد ‏گالري هاي نقاشي که در تهران افتتاح مي شود، از پاريس يا رم، بيشتر است». با اين حال تعدادي از اين آثار قابل ‏نمايش داده شدن در لندن بودند: زيرا باعث ايجاد خشونت مي شدند. ‏
بعضي از شرکت کنندگان در نمايشگاه، به کشورهاي ديگر مهاجرت کرده اند. علي بني صدر، هنرمند 32 ساله ايراني ‏است که زماني که 12 سال داشت با خانواده اش به آمريکا گريخت. او در تابلو اش، فرقه افسانه اي حشاشين، ‏جنگجوياني که از حشيش استفاده مي کردند را به تصوير کشيده است که از نام اين فرقه کلمه " اسسين" براي ما ‏ايتاليايي ها به ارث گذاشته شده است. علي که در نيويورک زندگي مي کند و يه اوباما راي داده است، مي گويد: "بحث ‏من در مورد خدا نيست بلکه درباره مذهبي است که با استفاده از نام خدا جنگ افروزي مي کند". از او سسوال کردم که ‏آيا به ايران باز مي گردي، لبخندي مي زند و مي گويد: "اگر اوضاع بهتر شد". ابوالحسن بني صدر، اولين رئيس ‏جمهور لائيک ايران که در سال 1981 مجبور شد که با لباس زنانه از ايران فرار کند، عموي علي است و سي سال ‏است که منتظر چنين فرصتي است.‏
‏ وفا هوراني، در رام الله، در قلب فلسطين، زندگي و کار مي کند. او با ماکت "قلنديه 2067" به نمايشگاه آمده است: ‏قلنديه يکي از ايست هاي بازرسي در فلسطين است. در سال 2067، صد سال از جنگ شش روزه گذشته است، اما وفا ‏در وسط دهکده اش، ديوار امنيتي ساخت اسرائيل را در اندازه مينياتوري گذاشته است. قسمت فلسطين يک آينه گذاشته ‏است. از او مي پرسم معناي اين کارچيست و او او توضيح مي دهد: "معناي آينه بزرگ براي من نسل سومي است که ‏بايد بايد در فلسطين متولد شود و فتح و حماس که فقط آينه هاي کوچکي به مردم فلسطين داده اند که در آن نگاه کنند، به ‏مبارزه بطلبد. اين آينه بزرگ بايد اشتباهات ما، اشتباهات عرب ها را به ما نشان بدهد و ما را به فکر فرو ببرد".‏
مروان رشماوي، هنرمند لبناني نقشه کائوچويي بيروت را در کف زمين سالن بزرگ انداخته است: انگار که از ديگران ‏دعوت مي کند که روي ان راه بروند، درست مثل گروه هاي نظامياني که اين کار را کرده اند. "روح" اثر قادر عطيه ‏هنرکند فرانسوي متولد الجزاير توحه عده زيادي را به خودش جلب کرده است: 240 مجسمه زن در حال نماز خواندن ‏را درست کرده است. مجسمه ها در اندازه طبيعي هستند و جنسشان ورقه آلومينيومي است؛ مجسمه ها صورت ندارند تا ‏بي هويتي زنان را نشان بدهد. سياست در اين نمايشگاه موج مي زند.‏
‏ منتقدان انگليسي مي گويند که اين جوانان، ملاها، حقايق اجتماعي که زير چادر پنهان شده است و اسلام برهنه را به ‏نمايش گذاشته اند. برخي مي گويند اين آثار بيش از هنر به مسائل سياسي پرداخته اند. هنوز براي گفتن اين نکتهزود ‏است که آيا ملاقات با ساعتچي، در هاي موفقيت را به روي اين جوانان هنرکند مي گشايد يا بايد منتظر يک فتواي تهديد ‏آميز باشند. به عنوان پيش درآمد اين قضيه بايد گفت که شيرين فخيم با "روسپيان تهران" و رامين حائري زاده با "مردان ‏خدا"، به نمايشگاه نيامدند. به گالري گفته شد که علت نيامدن آنها مشکل ويزا و تاخير در پرواز هواپيما بوده است.‏
منبع: کوريره دلا سرا 30 ژانويه
‏ ‏‎ ‎‏ ‏

No comments:

Post a Comment