Wednesday, January 14, 2009

هشدار پنتاگون درباره نقش ايران در انتخابات عراق

هشدار پنتاگون درباره نقش ايران در انتخابات عراق

وزارت دفاع آمريكا، پنتاگون، روز سه شنبه در گزارش تازه اى، ايران را تهديدى براى ثبات عراق خواند و گفت: تهران احتمالا در صدد استفاده از انتخابات عراق براى گسترش نفوذ خود است.
در گزارش ۶۸ صفحه اى پنتاگون به كنگره آمريكا که در باره ثبات عراق تهیه شده، تاكيد شده است: به رغم وعده هاى مكرر، رفتار ايران بيانگر خواسته افراطى (این کشور) در جهت مخالفت با پيشرفت كامل امنيت و ثبات در عراق است.
اين گزارش مى افزايد: ايران به آموزش، كمك مالى و تجهيز تسلیحاتی گروه هاى شبه نظامى به منظور بى ثبات كردن عراق ادامه مى دهد.
پنتاگون هشدار داده است كه تهران در تلاش است تا با حمايت از نامزدها و احزاب طرفدار ايران، از انتخابات استانى عراق در روز ۳۱ ژانويه براى گسترش نفوذ خود بهره بردارى كند.
وزارت دفاع آمريكا مقابله با نفوذ خطرناك ايران و ايجاد توازن در تاثيرگذارى نرم اين كشور را اولويت اصلى براى برقرارى ثبات در عراق و اطمينان از حاكميت مردم اين كشور عنوان كرده است.
در اين گزارش بار ديگر مواضع مقام هاى نظامى آمريكا تكرار شده كه ايران تلاش كرده است تا معاهده استقرار نيروهاى آمريكايى در عراق را از مسير خود خارج كند.
اين معاهده در ماه گذشته ميلادى از سوى شوراى رياست جمهورى عراق مورد تاييد قرار گرفت.
پنتاگون هشدار داده است كه تهران در تلاش است تا با حمايت از نامزدها و احزاب طرفدار ايران، از انتخابات استانى عراق در روز ۳۱ ژانويه براى گسترش نفوذ خود بهره بردارى كند.
بر اساس گزارش خبرگزارى «رويترز»، حضور ۱۴۲ هزار سرباز آمريكايى در عراق طى سال هاى گذشته به منبع تنش با همسايگان عراق از جمله ايران تبديل شده است.
جرج بوش، رييس جمهورى آمريكا و ساير مقام هاى اين كشور ايران را متهم كرده اند كه با ارسال مواد منفجره پرقدرت و بمب هاى كنار جاده اى براى شورشيان شيعه سربازان آمريكايى و عراقى را به عنوان هدف در نظر گرفته است.
تهران اين ادعا را رد كرده و دليل نا آرامى در عراق را حضور نيروهاى خارجى در اين كشور دانسته است.
كاهش قابل توجه تلفات شهروندان
به رغم ادامه اتهام ها در زمينه نقش منفى ايران در عراق، هم مقام هاى آمريكايى و هم عراقى اخيرا اعلام كرده اند كه تهران تلاش هاى آگاهانه اى براى ممانعت از حملات شيعيان عراقى به نيروهاى نظامى آمريكا و عراق صورت داده است.
گزارش تازه پنتاگون كه تحولات ماه هاى سپتامبر تا نوامبر سال جارى را بررسى كرده، حاكى از آن است كه حوادث مرتبط با مواد منفجره پر قدرت طی ماه هاى اخير در پايين ترين ميزان خود از اوايل سال ۲۰۰۶ قرار دارد.
تلفات شهروندان عراقى از ابتداى سال جارى نيز ۶۳ درصد كاهش يافته است ولى پنتاگون مى گويد كه شمار ترورها از جمله حملات القاعده به رهبران سنى در استان انبار افزايش يافته است.
وزارت دفاع آمريكا در عين حال هشدار مى دهد كه پيشرفت در عراق ممكن است متوقف شود يا حتى به دليل اشتباه در برخورد با چالش ها از جمله انتخابات آينده، تبديل شورشيان سنى به كاركنان دائمى، منازعات داخلى و حل مشكل آوارگان، وضعيت به شكل سابق باز گردد.
در اين گزارش به فقدان خدمات اساسى در عراق نيز اشاره شده است و از جمله نارضايتى مردم اين كشور از كيفيت غذا، آب سالم، برق و سيستم درمانى مورد تاكيد قرار گرفته است.

No comments:

Post a Comment