Wednesday, January 14, 2009

مهاجرت کلاغ ها از ترس آلودگی هوا -گزارش گاردین از تهران

مهاجرت کلاغ ها از ترس آلودگی هوا
گزارش گاردین از تهران - پنجشنبه 26 دی 1387 [2009.01.15]
به دنبال مهاجرت برخی از پرندگان وحشی ازپایتخت ایران ، گونه مقاوم کلاغ های سیاه نیز به صورت گروهی تهران را ترک کردند.
آلودگی بسیار شدید هوای تهران، تهدیدی همیشگی برای سلامتی 12 میلیون شهروند آن بشمار می رفته است، اما حالا ترکیبات گازهای سمی موجب فرار بخشی دیگر از ساکنان این شهر یعنی کلاغ های سیاه شده است.
بگفته طرفداران محیط زیست ، تابحال تعداد بسیار زیادی از گونه های مقاوم کلاغ در برابر آلودگی هوا، در پی بحرانی شدن سطح آلودگی طی چند روز گذشته تهران را ترک کرده اند. ساخت و سازهای غیراصولی شهری ، موجب نابودی زیستگاههای پرندگان شده است.
مهاجرت گروهی کلاغ ها تنها سه هفته پس از آن صورت گرفت که سطح منو اکسید کربن و دیگر گازهای سمی در هوا موجب مهاجرت گونه های دیگر پرندگان مانند بلبل و کبوتر شده بود.
کارشناسان از این مساله دچار نگرانی شده اند و بر این باورند این امر میتواند ناقوس مرگی باشد برای حیات وحش تهران، جایی که گیاهان بعلت هوای آلوده رنگ و بوی خود را از دست داده اند. کلاغ در فرهنگ ایرانی نشانه خبرهای بد و ناخوشایند است.
به گفته محمد باقر صدوق مدیر کل محیط زیست تهران، مهاجرت دسته جمعی کلاغ ها نشانه اختلال در اکوسیستم است. عاقبت گونه های دیگر باقی مانده پرندگان نیز شهر را ترک خواهند کرد و تهران تبدیل به یک صحرا با ساختمان های بلند و راهبندان خواهد شد.
وی در گفتگو با خبرگزاری مهر همچنین افزود " آلودگی هوا تنها دلیل مهاجرت پرندگان نیست، بلکه عواملی مانند نابودی زیستگاهها نیز بر این امر تاثیر دارند و ادامه زندگی پرندگان را غیر ممکن می سازد".
وی اشاره کرد "وجود همیشگی کلاغ ها حتی هنگام مهاجرت پرندگان دیگر، ما را نسبت به تداوم حیات وحش درتهران امیدوار کرده بود. اما مهاجرت اخیر کلاغ ها امید ما را کمرنگ کرد و نگرانی ما را در مورد تخریب محیط زیست شهری افزایش داد".
به گفته دکتر جمشید منصوری کارشناس محیط زیست، پرندگان هنگام روبرو شدن با عوامل تهدید کننده و احتمال نابودی مجبور به یافتن زیستگاهی جدید در حومه شهرها می شوند.
وی همچنین گفت "اگر این روند به همین صورت ادامه یابد، دیگر هیچ پرنده ای نمی تواند در تهران زندگی کند".آلودگی هوا که در زمستان به طرز چشمگیری افزایش می یابد ، شهروندان را مجبور به استفاده از ماسک های محافظ می کند. در مواقعی که آلودگی هوا به سطح بحرانی می رسد ، مقامات از بیماران تنفسی می خواهند از خانه های خود خارج نشوند و مدارس را نیز تعطیل اعلام می کنند.
شورای شهر تهران برآورد کرده است که 80 درصد گازهای سمی توسط ماشین ها و موتورها تولید میشود. به گزارش شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ، ماشین ها بطور متوسط روزانه 4400 تن گاز سمی در سطح شهر تولید می کنند.
منبع: گاردین 13 ژانویه

No comments:

Post a Comment