Wednesday, January 14, 2009

فرار از سنگسار،حمله به مدافعان صلح -یک هفته با حقوق بشر

فرار از سنگسار،حمله به مدافعان صلح
یک هفته با حقوق بشر - پنجشنبه 26 دی 1387 [2009.01.15]
سامان رسول پورs. rasoulpour@gmail. com
در هفته ای که گذشت،اتحادیه اروپا به احکام سنگسار در ایران شدیدا اعتراض کرد. شمار دانشجویان بازداشتی در شیراز به 11 تن رسید. دو نشریه توقیف شدند. بعلاوه چند فعال حقوق زنان احضار گشتند و شماری از آنها هم مورد ضرب و شتم لباس شخصی ها قرار گرفتند.
نخست اینکه سخنگوی قوه قضاییه در این هفته خبر سنگسار سه مرد در مشهد را تایید کرد. این سه تن در هفته گذشته سنگسار شده و در نهایت دو تن از آنان جانشان را از دست داده بود؛ یک نفر دیگر هم از مرگ نجات پیدا کرد. اجرای این سنگسارها با واکنشهای زیادی مواجه شد. اتحادیه اروپا طی روزهای گذشته به این احکام اعتراض و آن را مجازاتی "ظالمانه و غیر انسانی" توصیف کردو خواستار حذف این نوع مجازات شد. در این میان، گزارشی مبنی بر محاکمه مجدد دو خواهر محکوم به سنگسار نیز مخابره شد.
اما بازداشتهای این هفته: بیشترین دستگیریهای این هفته، در شیراز بود و با بازداشت حمد الله نامجو، شمار دانشجویان بازداشتی دانشگاه شیراز طی دو هفته گذشته به 11 نفر رسید. پیشتر نیروهای امنیتی سعید خلعتبری، عنایت تقوی، عباس رحمتی و احمد کهنسال را در روز 21 دیماه و هادی الم لی و آرش روستایی را در روز 23 دی ماه بازداشت کرده بودند. 4 دانشجویی که در روز 14 دیماه بازداشت شده بودند با وثیقه های سنگین در طول دو روز گذشته آزاد شدند. این بازداشتها با اعتراض کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران مواجه شد. یک فعال دانشجویی در همین خصوص به این نهاد حقوق بشری گفت: "تغییر اتهامات دانشجویان ازشرکت ساده در تجمعات دانشجویی شانزدهم و هیچدهم آذرماه به ایجاد بلوا و آشوب و نهایتا به اقدام علیه امنیت ملی، نشان می دهد که این دانشگاه یک موسسه علمی مستقل نیست و نیروهای امنیتی بر آن مسلط اند".
در همین حال،کانون مدافعان حقوق بشرهم از بازداشت ژینوس سبحانی، منشی سابق این کانون خبر داد. آژانس خبر موکریان هم اعلام کرد که در روستای ساروقامیش از توابع بوکان نیروهای امنیتی چند شهروند به نامهای ريبوار بيرامپور، بيژن پژومان، هژار پژومان، اسعد دامنگير و پيمان عليزاده دستگیر شدند. آنسوتر، یک شهروند کرد به نام جبرییل خسروی به اتهام محاربه از طریق عضویت در یک حزب کرد،به تحمل 20 سال حبس تعزیری محکوم شد.
برخوردهای صورت گرفته با مطبوعات هم کم نبود. دو هفته نامه کردی- فارسی "روژهه لات " پس از انتشار پنج شماره به دستور هیات نظارت بر مطبوعات ،توقیف شد. بعلاوه جام جم آنلاین از توقیف پنج روزه روزنامه همشهری به دلیل انجام مصاحبه با یک خواننده لوس آنجلسی خبر داد؛ خبری که ساعاتی بعد تکذیب شد. همچنین جلسه رسیدگی به اتهامات اقای محمد زاده،مدیر مسئول نشریه کنکاش در شعبه 76 دادگاه کیفری تهران برگزار شد.
آنطرف تر همزمان با احضار و تفهیم اتهامات تبليغ عليه نظام، اخلال در نظم عمومی و تمرد از دستورات پليس به ناهید میرحاج، روناک صفار زاده هم با اتهامی تازه، از زندان به دادگاه احضار شد و هانا عبدی هم به زندان مشکین شهر تبعید گردید. افزون بر اینها، ممنوعیت خروج عشا مومنی از ایران بار دیگر تمدید شد. و بالاخره ، بیش از 2000 فعال اجتماعی هم بیانیه ای صادر کردند و خواستار تبرئه و آزادی زینب بایزیدی، دیگر فعال دربند شدند.
در همین حال، تجمع شماری از فعالان حقوق زنان در مقابل سفارت فلسطین در تهران که در حمایت از زنان و کودکان غزه برپا شده بود، با مداخله شماری از لباس شخصی ها به خشونت کشیده شد و چندین فعال حقوق زنان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. راحله عسکرزاده یکی از این فعالین بود که به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و دوربین عکاسی وی هم از سوی این افراد ضبط شد.
و در خاتمه، سه نهاد حقوق بشری خواستار آزادی دکتر آرش و کامیار علایی شدند. پزشکان مدافع حقوق بشر، سازمان دیدبان حقوق بشر و کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران در بیانیه مشترک خود ضمن درخواست تبرئه این دو پزشک سرشناس نوشتند: "برادران علایی در بين چهار شهروندی هستند که مقامات ايرانی از آنها به عنوان براندازان نظام ياد کردند".

No comments:

Post a Comment