Wednesday, January 14, 2009

احمدی نژاد خواستار قطع روابط اعراب با اسرائيل شد

احمدی نژاد خواستار قطع روابط اعراب با اسرائيل شد

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، در گفت وگو با شبکه تلويزيونی حزب الله لبنان، از کشورهای عرب خواست تا از نفوذ سياسی و اقتصادی خود برای فشار بر اسرائيل برای پايان دادن به بحران غزه استفاده کنند.
آقای احمدی نژاد که با شبکه تلويزيونی «المنار» صحبت می کرد، همچنين از کشورهای عرب خواست تمامی تماس های علنی و مخفی خود با اسرائيل را قطع کنند تا از اين طريق بر اسرائيل فشار وارد شود.
محمود احمدی نژاد در اين مصاحبه بار ديگر از مقام های دولت مصر خواست تا مرز خود با نوار غزه را بگشايد.
اسرائيل می گويد عمليات نظامی این کشور در ۲۷ دسامبر برای متوقف کردن راکت پرانی حماس آغاز شده است. در همین زمینه، به گفته منابع بيمارستانی فلسطينی تلفات حملات اسرائيل به نوار غزه تاکنون بيش از يک هزار کشته بر جای گذاشته است.
اسرائيل ايران را متهم می کند که کمک مالی و تسليحاتی در اختیار حماس قرار می دهد. این در حالی است که ايران ارسال سلاح به نوار غزه را تکذيب می کند.
محمود احمدی نژاد همچنین در اين مصاحبه اتهام ترغيب حماس به رد طرح آتش بس مصر را تکذيب کرد.
رییس جمهوری ایران گفت: کشورهای عرب به جای فشار بر حماس، بهتر است برای پايان دادن به خشونت در غزه به اسرائيل فشار وارد کنند.
آقای احمدی نژاد پیشتر نیز در پيامی خطاب به «مردم سرافراز غزه و فلسطين، ملت های آزاده جهان و امت اسلامی» در دهم دی ماه اتحاديه عرب را به حمايت از مردم غزه فراخوانده بود.
در همين زمينه، آيت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، در استفتايی مسلمانان در سراسر جهان را از خريد و استفاده از کالاهايی که دولت اسرائيل از آنها سود می برد، منع کرد.
آيت الله خامنه ای در اين استفتا تصريح کرده است: «بايد از معاملاتی که به نفع دولت غاصب اسرائيل که دشمن اسلام و مسلمين است، خودداری شود و وارد کردن و ترويج کالاهای آنان که از ساخت و فروش آن سود می برند، برای هيچکس جايز نيست و همچنين برای مسلمانان هم خريد آن کالاها به خاطر مفاسد و ضررهايی که برای اسلام و مسلمين دارد جايز نيست.»
از سوی دیگر نمايندگان مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه در بيانيه ای از دولت مصر خواستند که به گفته آنها، از حمايت اسرائيل دست بردارد و بيش از اين «خشم ملت های مسلمان را برنينگيزد.»
در اين بيانيه که بيش از ۲۳۰ نماينده آن را امضا کرده اند، همچنين آمده است: ملت های عرب و مردم مصر می دانند امروز «خنجر برخی سران عربی به مردم فلسطين دردناک تر از جنايات» اسرائيلی هاست.
حماس که پس از غلبه بر نیروهای فتح کنترل نوار غزه را از سال ۲۰۰۷ به دست گرفت. نوار غزه با محاصره کامل روبه رو است، این منطقه از یک سو با اسرائیل و از دیگر سو با مصر هم‌ مرز است. مصر گذرگاه رفح را بر روی غزه بسته است.

No comments:

Post a Comment