Wednesday, January 14, 2009

قيمت نفت در لايحه بودجه ۸۸ کمتر از ۴۰ دلار است»

قيمت نفت در لايحه بودجه ۸۸ کمتر از ۴۰ دلار است»

در حالی که محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، از نهايی شدن لايحه بودجه سال ۱۳۸۸ در هفته آينده خبر داده است، شمس الدين حسينی، وزير اقتصاد، گفت: قيمت نفت در اين لايحه کمتر از ۴۰ دلار پيش بينی شده است.
محمود احمدی نژاد روز چهارشنبه درباره لايحه بودجه ۱۳۸۸ گفت: «يکشنبه آينده اين لايحه در دولت نهايی می‌ شود و يک هفته هم معاونت برنامه ‌ريزی برای چاپ نياز دارد، يک هفته هم که مجلس تعطيل است. سپس به محض اين ‌که مجلس کار خود را شروع کرد، در همان روز اول لايحه را تقديم می ‌کنيم.»
قانون در ايران زمان مشخصی را برای ارائه لايحه بودجه به مجلس مشخص نکرده است، ولی طی سال های گذشته دولت در نيمه دی ماه اين لايحه را به مجلس می فرستاد تا نمايندگان فرصت کافی برای بررسی آن داشته باشند.
اين در حالی است که در هفته جاری به دنبال انتقاد نمايندگان از تاخير در ارائه لايجه بودجه به مجلس، محمد حسن ابوترابی فرد، نايب رييس مجلس، گفته بود: «هيئت رييسه مجلس رسما از دولت خواسته است تا لايحه بودجه سال آينده را فورا تقديم مجلس کند.»
نمايندگان معترض می گويند: برخی مقام های دولت نهم اعلام کرده اند که لايحه بودجه ۸۸ بر اساس طرح نقدی کردن يارانه‌ها تنظيم خواهد شد و پس از بررسی اين طرح لايحه بودجه ارائه خواهد شد.
اين در حالی است که نمايندگان به ‌اين تصميم دولت معترض هستند و می گويند: بررسی طرح نقدی کردن يارانه‌ها زمان بر است و ممکن است تا پايان سال هم نهايی نشود.
با توجه به نوسانات اخير بهای نفت در بازارهای جهانی، صاحب نظران اقتصادی نسبت به دستيابی ايران به در آمد نفتی متوسط ۵/۳۷ دلار برای هربشکه در سال آينده ابراز ترديد می کنند.
لايحه بودجه سال ۱۳۸۸ آخرين لايحه بودجه دولت محمود احمدی نژاد خواهد بود که در صورت انتخاب نشدن مجدد وی، دولت بعدی اجرای آن را بر عهده خواهد داشت.
بهای نفت در بودجه
در همين زمينه، شمس الدين حسينی روز چهارشنبه در پايان جلسه هيات دولت در پاسخ به سئوال خبرنگاران درباره بهای نفت در لايحه بودجه گفت:« قيمت نفت در لايحه بودجه سال ۱۳۸۸، کمتر از ۴۰ دلار پيش بينی شده است.»
پیشتر غلامحسين نوذری، وزير نفت ايران، در روز يکشنبه گفته بود: قيمت پيشنهادی دولت به مجلس برای بودجه سال آينده برای هر بشکه نفت ۵/۳۷ دلار نهايی شده است.
بخش مهمی از بودجه ايران به در آمدهای نفتی متکی است و نوسان بهای نفت در بازاهای جهانی می تواند بر بودجه تاثير بگذارد.
صندوق بين‌المللی پول نيز، در گزارش ماه اکتبر خود درباره چشم ‌انداز اقتصادی خاورميانه و آسيای مرکزی، ايران را بعد از عراق وابسته ‌ترين کشور منطقه به درآمدهای نفتی ارزيابی کرده است.
با توجه به نوسانات اخير بهای نفت در بازارهای جهانی، صاحب نظران اقتصادی نسبت به دستيابی ايران به در آمد نفتی متوسط ۵/۳۷ دلار برای هربشکه در سال آينده ابراز ترديد می کنند.
اين در حالی است که دولت ايران در سال ۱۳۸۷ با بيش از شش هزار ميليارد ريال کسری بودجه مواجه شد.

No comments:

Post a Comment