Wednesday, January 7, 2009

بمباران نوار غزه از سر گرفته شد


بمباران نوار غزه از سر گرفته شد

حملات اسرائیل پس از وقفه ای کوتاه از سر گرفته شد
حملات هوایی اسرائیل به نوار غزه پس از آتش بسی سه ساعته برای ورود کمک های انساندوستانه از سر گرفته شده است و ظاهرا تونل های مرزی هدف اصلی این حملات است.
هواپیماهای اسرائیلی در طول روز با پخش اعلامیه هایی نسبت به حملات قریب الوقوع هشدار دادند و صدای نبردها با فرارسیدن شب از مرز شنیده می شد.
نزدیک 700 فلسطینی و 11 اسرائیلی جان خود را از زمان تهاجم 12 روز قبل اسرائیل از دست داده اند. هدف عملیات اسرائیل متوقف کردن راکت پرانی پیکارجویان به اسرائیل است.
تلاش های صلح هم اکنون در قاهره در جریان است و قرار است یک فرستاده اسرائیلی در این شهر حضور یابد.
اما جرمی بوئن دبیر امور خاور میانه بی بی سی از نزدیکی رفح گزارش می دهد که اسرائیل آماده است در ساعات آینده بیش از این در عمق نوار غزه پیشروی کند.
در اعلامیه هایی که ارتش اسرائیل پخش کرد آمده بود که "از آنجا که حماس از خانه های شما برای پنهان شدن و قاچاق سلاح های نظامی استفاده می کند، آی دی اف [نیروهای دفاعی اسرائیل] به ناحیه حمله خواهند کرد."
گزینه های آتش بس
منابع امنیتی اسرائیل تایید کرده اند که آموس گیلاد از مقامات ارشد دفاعی این کشور روز پنجشنبه به قاهره خواهد رفت تا درباره گزینه های آتش بس بحث کند.
دیپلمات های مصری گفتند انتظار دارند یک هیات نمایندگی حماس نیز به منظور انجام گفتگوهای "فنی" به همان موازات، در قاهره حضور یابد اما زمان آن مشخص نشد.
محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی نیز قرار است روز جمعه به پایتخت مصر سفر کند.
اسرائیل روز چهارشنبه گفت که اصول پیشنهاد صلح فرانسه و مصر را که مورد حمایت واشنگتن است پذیرفته اما باید جزئیات بیشتری درباره طرح دریافت کند.
از سوی دیگر به نظر می رسد شورای امنیت سازمان ملل بر سر بحران به بن بست رسیده باشد.
کشورهای عرب از شورا می خواهند به قطعنامه ای رای دهد که خواستار آتش بس می شود اما بریتانیا، فرانسه و آمریکا برای صدور بیانیه ای ملایم تر که از ابتکار عمل فرانسه و مصر استقبال می کند فشار می آورند.
مقام های بهداشتی فلسطینی می گویند که تاکنون در اثر حملات اسرائیل دست کم 683 فلسطینی کشته و سه هزار و 85 نفر زخمی شده اند.
سازمان های کمک رسانی گزارش می دهند که اهالی نوار غزه در جریان وقفه کوتاه روز چهارشنبه در نبردها، برای خریداری اقلام اساسی و بازدید بستگان در بیمارستان ها به خیابان ها ریختند.
امدادگران سازمان ملل از قول اسرائیل برای آتش بس موقت روزانه استقبال کردند اما گفتند که تنها پایان کامل نبردهاست که امکان توزیع کمک ها به نیازمندان را فراهم خواهد کرد.
در جریان این روز بیش از 20 راکت از غزه به سوی اسرائیل شلیک شد.
اسرائیل تاکنون هفت سرباز خود را در درگیری های زمینی از دست داده است درحالی که راکت ها نیز باعث مرگ 4 اسرائیلی شده است.
ادعاها در مورد آمار تلفات در غزه به طور مستقل قابل تایید نیست.

No comments:

Post a Comment